از شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (شاخص قند خون) چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. خوردن مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ، نان و غیره) و سپس اندازه گیری قند خون و مقایسه این مقدار است. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم توضیحاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهایی با قند کم در اولویت قرار دارد ، در حالی که دیگران انواع غذاهای شیرین (پنهان یا آشکار در غذاها) را به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوع استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

بوی بد دهان را با جارو برطرف کنید


از غذاهای ساده شیرین ، عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهایی که با شکر تهیه شده اند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و از غذاهای پیچیده شیرین می توان میوه ها ، آجیل ها یا برخی غذاهای حاوی نشاسته (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد ، می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به میزان مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، هنگام تهیه و مصرف این غذاها باید مراقب بود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر واکنش های قند خون غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان آماده سازی ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات “غذا شکل غذا و غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. به عنوان یک قاعده کلی ، دسترسی به شکر در غذاها با افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کنسرو کردن ، پختن و سپس دم کشیدن و آبگیری غذاها افزایش می یابد.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بسیار بیشتر از سایر روشهای پخت و پز تهیه نمی شود. شکر می خواهد. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل مایع و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک دارند ، که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. قند خون را افزایش می دهد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست ترک خورده مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش میزان قند در بدن باشد.

بار قند خون

بار قند خون مفهومی جدیدتر از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون بسیار مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین گام در برنامه رژیم غذایی میزان کل کربوهیدرات دریافتی است و سپس با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، عمده وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است ، که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و خطر دیابت ، مشورت با متخصص تغذیه الزامی است.


دکتر. رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام Dr. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

رژیم نادرست و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا بیکینگ پودر

تفاوت جوش شیرین و جوش شیرین



دیدگاهتان را بنویسید