انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان باشد. به طور کلی ، در درمان تغذیه چاقی ، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و حفظ سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5-7 of از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی ها ، مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های کم مصرف: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. معمولاً این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. به خاطر سپردن این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شوند و حداکثر باید بین 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های هم کالری را با انرژی بسیار کم ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به عنوان یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل انرژی مورد نیاز فرد) برای یک فرد نامیده می شود. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه میز استفاده از میزهای آماده به جای میز اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و قند پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، کم قند خون و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی باید به نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او توجه شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در آن فرد بررسی شود.

[1]

پست روز جایگزین

دیدگاهتان را بنویسید