رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و خلق و خوی چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین تغذیه و الگوی رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و داده های بسیار کمی در دسترس انسان در بازه های زمانی کوتاه وجود دارد.

ما مزاج را به عادت خود اضافه کردیم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارند. خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش مواد غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش مواد غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه مصرف غذا و نوع غذا تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، اکتشافات کمی در تحقیقات انسانی موجود است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی اعلام کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. مراکز مختلفی نیز در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خوی متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، تحریک خلق و خو و رفع افسردگی است و مصرف کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی احساس آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می کند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی یک غذای شیرین دارای چربی زیادی باشد.
نشان داده شده است که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس شخص احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر افراد ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد از رژیم غذایی پیروی می کنند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند که مصرف شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم نیز وقتی شیرینی می خورند واقعاً شیرینی دوست دارند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ مواجه می شدند ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارد. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و مصرف گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن تجمع می دهد و گوشت گوسفند حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی می خورند شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. حالت.
تحقیقات نشان داده است که سطح سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکلی را رد یا کاملاً تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و این میهمانان را با آب لیمو سرگرم می کرد. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین آن با نوشابه و آب میوه های تجاری و مضر است.


اطلاعات بیشتر: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
او به تحولات صنعت غذا اشاره کرد و ایرانیان را از سنت های ما دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملتها و افزایش ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها مورد احترام ما ایرانیان است. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و گرایش به فست فود ، چیپس و پنیر که مملو از چربی های اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، رشد کرده است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشوند ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین قطع می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی در برابر عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد و طبیعتاً سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم رعایت مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید