رژیم غذایی ناشتا متناوب یا روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های پست متناوب

قبل از شروع روزه داری متناوب ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

هر روز ، غذا به مدت شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است شامل مصرف منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما در هر روز از هفته به طور معمول غذا می خورید و فقط یک وعده غذا در روز ، دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی تر بدون غذا ، مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی ، می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

مزایای روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. جوانانی که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موشهایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، مقاومت بیشتری در برابر دویدن نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن خود استفاده می کنند و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از انجام ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت داشتن اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید