علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، معده ما می تواند سر و صدا کند و ما احساس می کنیم کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود بدون گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

1. اگر پروتئین کافی نخورید احساس گرسنگی و ضعف می کنید

مصرف پروتئین کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و با افزایش تولید هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوند به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در وعده غذایی دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

چه غذاهایی حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف دارای پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آنها در رژیم غذایی کار دشواری نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب مناسب برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب است و به اندازه یک عامل کنترل کننده اشتها ، زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای کنترل سالم بدن و اشتها ، 8 ساعت خواب بی وقفه در شب بخوابید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدراتها فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز باعث کاهش قند خون می شوند. در نتیجه می توان از جایگزین ها کم کم استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای کنترل گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن دارد. هضم چربی ها از دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده باقی می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ظاهر می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. منابع غذایی پرچرب و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​آجیل ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه های کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

مصرف آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش بستگی مستقیم به میزان آب مصرفی ما دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را پر کرده و احساس سیری می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات احساس تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت. در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. وقتی غذا می خوریم ، حواس ما پرت می شود

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان آسیب های مختلفی به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این شیوه غذا خوردن در نهایت میزان کالری دریافتی و افزایش وزن را افزایش می دهد. حواس پرتی باعث کاهش آگاهی از میزان غذای مصرفی می شود ، بنابراین بدن بعدا سیری ساطع می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز ارسال می کند. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد همیشه احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج ها و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است برای جایگزینی برخی داروها با پزشک مشورت کنید ، اما در برخی موارد فقط موارد قبلی را باید دنبال کرد تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، هر از گاهی به بررسی کامل بدن نیاز است تا از بروز مشکلات داخلی در بدن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید