ویتامین C ، فواید و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات بیشتری روی انسان لازم است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا بدون هیچ شواهدی تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر روند این بیماری ها ندارند یا حتی می توانند مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما هیچ شواهد محکمی از مطالعات انسانی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این ماده با بسیاری از فواید سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ها ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی معتقدند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود افراد مکمل ویتامین C مصرف کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث اختلالات گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند برای افرادی که سطح آهن آنها به طور طبیعی بالا است ، مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C در آب محلول است و بدن مقادیر زیادی از آن را در عرض چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت باعث مشکلات بدن می شود. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی به یک مشکل تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه هنگامی که افراد آن را در دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، رخ می دهد. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد و عوارض جانبی هستند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند بار اضافی آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن Armoni

دیدگاهتان را بنویسید