کم کاری تیروئید و سایر موارد [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لب های پایین ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم برای تولدم آورده بود ، پیاده شدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و وحشتناک ترین از همه لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بود. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدیم.

جالب بود که تمام زندگی ام با من روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی را به بدن خود به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن آتشی را که اینقدر می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی و تازگی کنید یا عاری از این احساسات خوب باشید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دیگر دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با غده تیروئید غیر فعال آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب کارایی فوق العاده ای دارند. گویی او دستور زندگی داده و تسلیم اعضای بدن ما نشده است (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده کند می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. مواردی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید. هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است). در تولید بیش از حد هورمون های تیروئید) ، جراحی تیروئید که غده را به طور کامل یا جزئی حذف می کند و بارداری از جمله شرایطی است که غده تیروئید را تضعیف می کند (2). ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی در آرامش با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

کم کاری تیروئید با رژیم غذایی چگونه جبران می شود؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه شوید تا چیزهایی را که نباید داشته باشید و غذاهای تیروئیدی وستون به شما بگویم. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی مشخصی برای تیروئید غیرفعال وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از برنامه ای ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن اضافه می کنید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئینی که روزانه می خورید آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر لازم و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم شما پروتئین کم می خورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید ، در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ مکمل کامل و مغذی عادات غذایی شما هستند. زیرا دارای تمام قسمت های غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آنها را محدود کنیم. غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل. سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. یدسلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین ، توصیه می کنم در صورت کمبود ید از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. گردو ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آن استفاده کنید. زیرا زرده تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال) و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته تر) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه استفاده نکنید. بنابراین می توانید روی بوم بیفتید.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات انگور فرنگی را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا برای مدت طولانی از لیست مواد غذایی حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. این استرس را از بین می برد که وزن شما را در وضعیت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا تمام اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید