فهرست شاخص گلیسمی

اغلب اوقات، تا زمانی که درد گرسنگی خود را تسکین می دهیم، به ارزش غذاهایی که مصرف می کنیم فکر نمی کنیم. این امر مخصوصاً برای کسانی از ما صادق است که زندگی پرسرعتی را پشت سر می‌گذاریم، و در حالت خلبانی خودکار از مسئولیتی به مسئولیت بعدی می‌رویم، بدون اینکه به چیزی که می‌خوریم یا چگونه آن را می‌خوریم، توجهی نکنیم.

قبل از اینکه متوجه شویم، وزن ناخواسته‌ای اضافه کرده‌ایم، نوسانات خلقی را تجربه می‌کنیم و گاهی اوقات احساس بی‌حالی یا بی‌حالی می‌کنیم. فهرست شاخص گلیسمی می تواند به ما کمک کند تا تعیین کنیم کدام غذاها را باید مصرف کنیم و از کدام یک از آنها اجتناب کنیم تا بیشترین ارزش غذایی غذاهایی را که می خوریم به دست آوریم و همچنین سلامت و رفاه همه جانبه را برای ما فراهم کند.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری استنفورد، فهرست شاخص گلیسمی زیر می تواند سلامت و رفاه عمومی را برای ما فراهم کند.

غذاهایی که باید مصرف کنید

• گوشت بدون چربی – گوشت گاو، خوک، بره با چربی های خارج شده
• مرغ – پوست بیرون آورده شده است
• غذاهای دریایی – صدف، صدف، خرچنگ دریایی
• ماهی – منجمد و کنسرو شده اشکالی ندارد
• سبزیجات – کنگر فرنگی، مارچوبه، جوانه لوبیا، کلم بروکلی، کلم، هویج خام، گل کلم، نخود فرنگی، تربچه، پیاز، زیتون، تربچه، سویا، گوجه فرنگی
• میوه ها – سیب، زردآلو، انواع توت ها، انگور، گریپ فروت، کیوی، خربزه، پرتقال، پاپایا، گلابی، آناناس، هندوانه، گیلاس، طالبی
• نان و غلات – غلات کامل، گندم، چاودار، چند دانه، جو، سبوس برنج
• نشاسته – ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای، کوسکوس، عدس
• لبنیات – پنیر کم چرب یا بدون چربی، پنیر کوتیج کم چرب، سفیده تخم مرغ، شیر کم چرب، توفو، ماست کم چرب/بدون قند
• نوشیدنی ها – آب، قهوه بدون شکر و خامه، کولاهای رژیمی، نوشیدنی های بدون قند، چای بدون شکر

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

• بیکن
• گوشت های چرب
• مرغ سرخ شده با پوست
• اردک
• چوب ماهی
• هات داگ
• کبد
• لیورورست
• کنسرو ماهی/غذاهای دریایی در روغن
• سبزیجات – آووکادو، چغندر، هویج پخته، ذرت، زیتون در روغن، جعفری، ترشی شیرین، سیب زمینی
• میوه ها – موز، میوه های کنسرو شده، نارگیل، خرما، میوه های خشک، آب میوه، انبه، مارمالاد، کشمش
• نان و غلات – نان شیرینی، بیسکویت، نان سفید، چیپس، کلوچه، کروسان، شیرینی، کلوچه، ذرت بو داده، رول، وافل، تورتیلای بدون گندم کامل، کیک
• نشاسته – لوبیا پخته یا سرخ شده، نودل رامن، ماکارونی سفید، چوب شور، برنج سفید یا سرخ شده، سوپ، مگر اینکه آب سبزیجات، پوسته تاکو
• لبنیات – پنیر شامل غذاهایی که باید مصرف شود، پنیر خامه ای، ماست یخ زده، بستنی، شربت
• نوشیدنی ها – نوشیدنی های الکلی، انواع نوشیدنی های شیرین

در نظر گرفتن تمام انواع غذاهای موجود در فهرست شاخص گلیسمی که مصرف آنها برای ما مناسب است، به کاهش قند خون کمک می کند، به خصوص اگر از دیابت رنج می بریم، وزن خود را مدیریت می کنیم و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهیم.

ما می‌توانیم فهرست شاخص گلیسمی خود را در آشپزخانه‌هایمان قرار دهیم تا بتوانیم مطابق با آن راهنمایی شویم.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

دیدگاهتان را بنویسید

رژیم لاغری سریع