۱۰ مدل کسب و کار کارآمد برای استارت آپ ها در سال ۲۰۲۲


دیوید مک کلور، بنیانگذار شتاب دهنده ۵۰۰ استارتاپ، استارت آپ را اینگونه تعریف می کند: شرکتی که به دنبال پاسخ به سه سوال است:

  • محصول این شرکت چیست؟
  • مشتریان آن چه کسانی هستند؟
  • چگونه درآمدزایی می شود؟

مهم نیست که ایده کسب و کار چقدر عالی باشد، هر استارتاپی باید یک استراتژی موثر برای موفقیت بلندمدت خود ایجاد کند. همانطور که می دانیم، استارتاپ های مختلف نیازها، اهداف و رویکردهای متفاوتی دارند و مدل های کسب و کار خاص باید با این معیارها و همچنین صنعتی که در آن فعالیت می کنند مطابقت داشته باشد و به شرکت ها در کسب سود کمک کند.

به عبارت دیگر، یک مدل کسب و کار طرح کلی کارآمدی است از چگونگی برنامه ریزی کسب و کاری که با هدف کسب درآمد در یک بازار خاص از طریق محصولات یا خدمات عمل می کند. این مدل بر روی محصول شرکت، عملکرد مورد انتظار آن در بازار، هزینه های بازاریابی و چشم انداز درآمد تمرکز دارد.

برخلاف مدل درآمد، که چگونگی ایجاد بازده یا درآمد را توضیح می‌دهد، مدل کسب‌وکار شرح جامعی از استراتژی‌های اساسی برای ایجاد ارزش برای مشتریان ارائه می‌کند. در واقع این مدل تمام جنبه های تجاری از جمله مدل درآمد و جریان های درآمدی را در بر می گیرد و چگونگی تعامل موثر این جنبه ها با یکدیگر را توضیح می دهد.

وارن بافت می گوید:

قیمت چیزی است که می پردازید و ارزش چیزی است که دریافت می کنید.

مدل‌های کسب‌وکار مؤثر برای استارت‌آپ‌ها نه تنها برای داشتن یک استراتژی توسعه بلندمدت کارآمد، بلکه برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران بالقوه در مورد کارایی استارت‌آپ، ارزیابی منطقی ریسک‌ها و ارائه تمام اطلاعات لازم ضروری است. در ادامه به بررسی دقیق انواع مدل های کسب و کار می پردازیم، شرکت های معروفی که با هر یک از این استراتژی ها موفق بوده اند را معرفی می کنیم و در نهایت مزایای هر یک از این مدل ها را لیست می کنیم.

محبوب ترین مدل های کسب و کار برای استارت آپ ها در سال ۲۰۲۲

در حال حاضر ده ها مدل کسب و کار مختلف برای استارت آپ ها وجود دارد که شرکت های کوچک و بزرگ با موفقیت از آنها استفاده می کنند. با این حال، داشتن گزینه های بیشتر لزوما به ما در انتخاب بهتر کمک نمی کند. استراتژی توسعه ای که انتخاب می کنیم ممکن است پروژه را شکست دهد یا خراب کند.

بنابراین لازم است در مورد هر نوع مدل کسب و کار بیشتر بدانید. در این مطالعات به مزیت های این مدل ها اشاره شده است تا بتوانید مدل کسب و کار متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

در این مقاله به ۱۰ مدل کسب و کار محبوب و کارآمد مورد استفاده شرکت هایی مانند آمازون، والمارت، اوبر و Airbnb می پردازیم. همچنین اطلاعاتی از قبیل توضیح مختصر، نحوه عملکرد، دلایل مفید بودن، مزایا و معایب و در نهایت نمونه های واقعی هر مدل ارائه خواهیم داد.

  1. مدل بازار کالا یا مکان بازار (بازار)

این مدل محبوب به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک واسطه بین فروشنده و خریدار عمل کنید، معاملات انجام دهید و انواع خدمات مفید پس از فروش را ارائه دهید. یکی از معروف ترین استارت آپ هایی که با استفاده از این مدل کسب و کار موفق شده است آمازون است. این خرده فروش آنلاین ۴۱ درصد از کل بازار را در اختیار دارد خرده فروشی تجارت الکترونیک در ایالات متحده آمریکا را فرا گرفته است.

مزایای مدل پلیس بازار:

  • جذب مشتریان به روشی کارآمدتر و افزایش مشتریان آسانتر
  • بدون نیاز به انبار (کلیه محصولات توسط فروشنده ارسال می شود.)
  • بدون نیاز به سربار (بازارها فقط درصد کمی از هر تراکنش را می گیرند.)

هنگام انتخاب این مدل کسب و کار، باید به طور جدی در نظر داشته باشید که چرا مردم باید به طور خاص از بازار شما خرید کنند. تحلیلگران تجاری هشدار می دهند که ایجاد سرویسی مشابه آمازون سودآور نیست زیرا سال ها طول می کشد تا با این غول رقابت کند. درعوض، می‌توانید روی یک بازار کوچک‌تر و خاص‌تر تمرکز کنید و به مخاطبانی دست پیدا کنید که می‌خواهید مشتریان وفادار شما شوند.

  1. مدل تقاضا محور

مدل تقاضا محور به این معنی است که شما خدمات خاصی را ارائه می دهید و مشتریان می توانند در صورت نیاز از خدمات شما استفاده کنند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این مدل، شرکت حمل‌ونقل سواری اوبر در کالیفرنیا است که تنها در سال ۲۰۲۱ ۱۸.۳ میلیارد دلار درآمد داشته و نزدیک به ۱۲۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

با تجزیه و تحلیل بیشتر، مشخص می شود که این مدل فقط برای خدمات مسافری نیست. حالا می توانید غذاخواربار و سایر کالاها را با استفاده از برنامه تلفن همراه خود سفارش دهید – این ایده در سال ۲۰۲۰ بسیار محبوب شد و اکنون در مراحل اولیه تکامل خود است.

مزایای مدل تقاضا محور:

  • توانایی ارائه خدمات مختلف در یک برنامه واحد (البته هزینه های توسعه این اپلیکیشن از جمله استخدام طراحان UX/UI درجه یک و توسعه دهندگان اپلیکیشن با مهارت های برجسته باید در نظر گرفته شود)
  • تمرکز بیشتر روی نسل جوان
  • امکان استفاده از نیروی کار رایگان
  1. مدل بی واسطه گری

یکی از رایج ترین و در عین حال موفق ترین مدل های کسب و کار که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، عدم واسطه گری است. نوعی استراتژی که توسط صدها هزار عمده فروش، تولید کننده و کسب و کار با فرآیندهای فروش مستقیم استفاده می شود. بارزترین نمونه از این مدل که قطعاً با آن آشنا هستید، اپل است، غول سازنده تلفن همراه با بیشترین سهم بازار در جهان. طبق گزارش GlobalStats، درآمد اپل نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است که به گفته تحلیلگران، این شرکت را به یکی از برجسته ترین نمونه های عملکرد موفق مدل کسب و کار تبدیل می کند.

با استفاده از این رویکرد، شرکت ها می توانند واسطه هایی را که بر هزینه کل محصول اثر می گذارند، کاهش دهند. این مدل برای استارت آپ هایی مناسب است که آماده تولید و توزیع محصولات خود هستند. شما به یک CTO واجد شرایط نیاز دارید تا مطمئن شوید که مدل کسب و کار شما محصولی با کلاس و متمایز از رقبا تولید می کند. به عنوان مثال، اگر قصد راه اندازی یک استارتاپ محصول نرم افزاری را دارید، برای داشتن یک محصول رقابتی، به توسعه دهندگانی نیاز دارید که از جدیدترین ابزارهای طراحی مانند چارچوب React Native یا Ruby on Release استفاده کنند.

مزایای مدل عدم واسطه گری:

  • دریافت محصول یا خدمات با کمترین قیمت توسط کاربران نهایی
  • دسترسی آسانتر و بهتر به کالاها و خدمات
  • توانایی آزمایش سناریوهای مختلف تولید برای به دست آوردن مزیت های رقابتی بهتر
  • افزایش سود خالص شرکت
  1. مدل خرید اشتراک

بدون شک شما نیز حداقل یک بار در زندگی خود برای خرید اشتراک اقدام کرده اید. Netflix، Spotify، YouTube Premium یا Apple TV. همه این شرکت ها بر اساس مدل خرید اشتراک فعالیت می کنند. آنها خدمات را از طریق اشتراک (معمولاً ماهانه یا سالانه) ارائه می دهند. ویژگی اصلی که این مدل را از سایر مدل های تجاری متمایز می کند این است که جریان های نقدی پایدار به طور مداوم تکرار می شوند.

مزایای مدل خرید اشتراک:

  • هدف قرار دادن مجموعه های بزرگی از مشتریانی که به دنبال خدمات مناسب هستند.
  • نگهداری مشتریان برای مدت نسبتا طولانی
  • داشتن جریان نقدی پایدار و مکرر
  • داشتن فرصت های بیشتر برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات (به عنوان مثال، امکان جذب بهترین متخصصان با استفاده از استراتژی توسعه نرم افزار برون سپاری استخدام شده)
  1. مدل فریمیوم

این رویکرد یک فرصت عالی دیگر برای موفقیت استارت آپ های متمرکز بر توزیع است خدمات است، زیرا امکان ترکیب خدمات رایگان و ویژه در یک محصول را فراهم می کند. روش کار این مدل به این صورت است که بخشی از یک محصول یا خدمات (مثلاً پخش موسیقی) به صورت رایگان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد تا مبنای معاملات آتی باشد.

پس از اینکه به کمک لیست رایگان خدمات، مخاطبان خود را جذب کردید، می توانید ویژگی های اصلی و نقاط تمایز خدمات خود را از دیگران معرفی کنید. مدل‌های Freemium امکان استفاده نامحدود از ویژگی‌های اساسی را به صورت رایگان می‌دهند و فقط از مشتریانی که می‌خواهند به خدمات پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشند (به عنوان مثال، توانایی گوش دادن به موسیقی آفلاین و بدون تبلیغات) هزینه دریافت می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که حداقل چند نمونه واقعی از این مدل را در ذهن داشته باشید، یکی از آنها Spotify است – سرویس پخش رایگان موسیقی که دارای انواع برنامه های اشتراک تقریباً برای هر سلیقه ای است. این پلتفرم ویژگی هایی مانند گوش دادن به موسیقی آفلاین و شخصی سازی را ارائه می دهد.

مزایای مدل فریمیوم:

  • امکان دستیابی به مخاطبان زیاد و انواع شخصیت ها
  • نسخه های ترکیبی طرح های رایگان و پریمیوم
  • لیستی متقاعد کننده از ویژگی ها و عملکردهای جذاب برای ترغیب مخاطب به خرید خدمات
  1. مدل کالاهای مجازی

این مدل کسب و کار، که بیش از ۱۵ سال از عمر آن می گذرد، اکنون با مفهومی کاملاً جدید دوباره تصور شده است. به بیان ساده، مدل کالاهای مجازی اصطلاحی است که معمولاً برای توسعه بازی های ویدیویی استفاده می شود که به مشتریان امکان می دهد کالاهایی را خریداری کنند که فقط به صورت آنلاین وجود دارند. امروزه این مدل پتانسیل بالایی برای پیاده سازی در سایر مشاغل از جمله بازی های NFT و Metaverse دارد.

متاورس اخیراً اعلام کرد که فروش اموال مجازی را با استفاده از بازارهای شخص ثالث OpenC و Non-Fungible.com آغاز کرده است. اگرچه این رشته به تازگی شروع به توسعه کرده است، اما برای یک استارتاپ با بازار یابی راه اندازی ویروسی چنین موفقیت بی سابقه ای بوده است.

مزایای مدل کالای مجازی:

  • ارائه یک تجربه منحصر به فرد با گزینه خرید درون برنامه ای
  • افزایش تجربه و تعامل کاربر
  • کالاهای مجازی اقلامی منحصر به فرد و منحصر به فرد هستند و این امر به انحصار آنها می افزاید.
  1. مدل نمایندگی فروش (جادویی)

این مدل رویکردی مشابه با مدل Marketplace دارد که خرده‌فروش را قادر می‌سازد محصولات تولید شده توسط شرکت یا فرد دیگری را تبلیغ و به فروش برساند. تفاوت این رویکرد با مدل بازار در این است که در این مدل، نماینده فروش تمام بازاریابی را به استارتاپ محول می کند و آن را تشویق به فعال بودن در بازار می کند. در این مدل، تحویل محصول توسط شرکت (یا فرد) انجام می شود که به فروشندگان کمک می کند تا از مشکلات رایج مانند موجودی کالا و مشکلات تحویل جلوگیری کنند. این مدل به شما این امکان را می دهد که منابع انسانی و هزینه های نیروی کار را کاهش دهید. این یک مزیت مهم دیگر برای استارتاپ هایی با بودجه محدود است.

مزایای مدل نمایندگی فروش:

  • کاهش هزینه نیروی انسانی با رفع مشکل موجودی
  • سهولت کار با تحویل محصول توسط نمایندگی
  • راه های مطمئن و اثبات شده برای کسب سود
  1. مدل قلاب و طعمه

این مدل با نام هایی مانند «تیغ و ریش تراش»، «محصول و خدمات» یا «محصولات مرتبط» نیز شناخته می شود. در این مدل کسب و کار، شرکت محصولات اولیه را با قیمت ارزان به فروش می رساند و سود خود را از طریق فروش محصولات ثانویه به دست می آورد. نمونه بارز این مدل ژیلت، مخترع تیغ های یکبار مصرف است. این شرکت با الهام از ایده قلاب و طعمه، تجارت خود را توسعه داد.

مزایای مدل قلاب و طعمه:

  • سودآور برای فروشنده در حالی که برای مشتری راحت است: شما نمی توانید فقط از یکی از لوازم جانبی استفاده کنید – برای استفاده از ریش تراش به یک تیغ و برای استفاده از یک تیغ نیاز دارید. قهوه باید کپسول قهوه تهیه کنید.
  • وفاداری محصول – شما یا باید یک پایگاه مشتری وفادار بسازید یا از ورود رقبا به بازار خود جلوگیری کنید.
  • سازگاری بهتر با بازار و نیازهای مخاطبان هدف
  1. مدل حراج معکوس

در میان سایر استراتژی های تجاری، می توانید از رویکرد حراج معکوس استفاده کنید – در این نوع حراج، فروشندگان برای فروش محصولات یا خدمات خود به خریداران با یکدیگر رقابت می کنند. پس از آن، خریدار پیشنهادات را بررسی می کند و یک یا چند تامین کننده را برای تجارت خود بر اساس کمترین قیمت پیشنهادی انتخاب می کند.

مزایای مدل حراج معکوس:

  • صرفه جویی قابل توجه در زمان و توانایی بهتر برای رعایت ضرب الاجل ها
  • کاهش هزینه های خرید از طریق افزایش رقابت
  • بهبود و ایمن سازی داده های ارائه شده توسط ارائه دهندگان حراج معکوس

شرکت های موفقی که از این مدل استفاده می کنند عبارتند از: شرکت های ساختمانی، شرکت های املاک و مستغلات و برخی از دفاتر بخش دولتی (اگر به دنبال قرارداد هستند).

  1. مدل مدرن فروش مستقیم

در فروش مستقیم، محصول یا خدمات مستقیماً توسط شرکت ارائه می شود و مستقیماً به مصرف کننده نهایی فروخته می شود. این مدل برعکس رویکرد خرده فروشی است که محصولات را به صورت عمده به توزیع کنندگان و فروشگاه ها می فروشد. رویکرد فروش مستقیم امکان کاهش برخی واسطه ها و افزایش سود خالص را به دلیل تعامل مستقیم با مصرف کنندگان فراهم می کند.

مزایای مدل مدرن فروش مستقیم:

  • بهبود ارتباط با مشتریان از طریق زنجیره توزیع کوتاهتر
  • استراتژی های بازاریابی موثرتر
  • کنترل دقیق قیمت ها و نظارت بهتر بر توزیع

نتیجه

در بالا لیستی از کارآمدترین مدل های کسب و کار است که می توانید به راحتی برای تقریباً هر استارتاپی صرف نظر از حوزه آن استفاده کنید. ما امیدواریم که این استراتژی های اساسی برای توسعه شرکت با نیازها و اهداف شرکت شما مطابقت داشته باشد.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟