بدهی خودروسازان به تایرسازان به ۲ هزار میلیارد تومان رسید – اقتصاد برتر


ورود دولت به بازار تایر

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران اعلام کرد: بدهی خودروسازان به تایرسازان در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید که شامل تراکتورسازی می شود.

تهران – اختازبرتر – ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، حمیدرضا عبدالملکی در نشست خبری افزود: خودروسازان طبق قرارداد لاستیک های مورد نیاز خود را به مدت چهار ماه از تایرسازان خریداری می کنند اما پرداخت آنها تا ۶ ماه و در برخی موارد تا یک سال طول می کشد. این تاخیرها باعث شده منابعی که تایرسازان به عنوان سرمایه در گردش از بانک ها دریافت می کردند دچار مشکل شده و در صنعت خودرو قفل شود. این مقام صنفی خواستار افزایش وام تایرسازان در بانک ها به عنوان راهکار برون رفت از این وضعیت شد.

وی خاطرنشان کرد: لاستیکی که به خودروسازان عرضه می شود تایر فابریک یا OE (Original Equipment Tire) است که امکانات و استانداردهای خاص خود را دارد، البته تحقق وعده خودروسازان ضعیف است. از آنجایی که خودروسازان از مشتریان عمده تایرسازان هستند و ما به رشد و توسعه آنها علاقه مندیم، بنا به الزام وزارت ایمنی نیز با آنها همکاری نزدیک داریم. تولیدکنندگان تایر حتی برای تولید تایرهای جدید برای محصولات جدید خودروسازان آمادگی کامل دارند. صنعت تایر کشورمان متشکل از ۱۱ کارخانه و واحد تولید تایر است.

در سال گذشته مجموع تایرهای تولیدی اعضای انجمن صنعت تایر ایران ۳۱۰ هزار تن بوده که از این میزان ۲۶۰ هزار تن لاستیک خودرو بوده است. همچنین تولید لاستیک خودروهای سواری با ۲۱.۵ میلیون حلقه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد نیاز داخلی این محصول را پوشش داد و در این زمینه شرکت ها به خودکفایی کامل نزدیک شده اند. در لاستیک های ریم سواری ۱۶ اینچ به بالا سالانه به یک میلیون رینگ وارداتی نیاز داریم که سال گذشته نیمی از این نیاز در داخل تولید شد. قرار است امسال ۱.۷ میلیون حلقه از این لاستیک ها تولید شود.

در سال های گذشته پیشرفت های خوبی در زمینه ساخت داخل ماشین آلات این صنعت صورت گرفته است و هم اکنون ۵۰ درصد ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید در داخل ساخته می شود. همچنین نیاز به تایرهای سنگین رادیال در کشور سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه است که تنها ۴۰۰ هزار حلقه آن در داخل تولید و عرضه می شود و مابقی وارداتی است.