چرخ فلک خاطرات ملت


لیلا کچ زاده شهرآرانیوز; در آغاز قرن، تفریح ​​مشهدی ها به گشت و گذار در باغ های شهر به ویژه باغ های وکیل آباد و النندشت تا باغ ملی محدود شد. در این بین گاهی شوق تماشای دنیا عده ای را به تماشای عکس های سیاه و سفید شهر فرنگ وا می دارد تا چرخشی بر روی کره زمین بزنند. در این بین، حتی اگر سیرک به ندرت به مشهد می آمد، مردم برای تماشای نمایش آن دست از تلاش می کشیدند. بقیه روز هم آدم ها و بازی های محلی بود که ریز و درشت نمی شناخت. بازی هایی از الک و دولک گرفته تا ترنا و کاشی که هنوز در برخی مناطق زنده هستند و به ویژه در فصل تابستان برای مشهدی ها سرگرمی هستند.

بعدها بچه ها با چرخ و فلک های امروزی آسمان چند متر بالای سرشان را فتح کردند و به خاطر شکوه این پیروزی، خنده شان دور از انتظار نبود. این تفریحات با ایجاد اولین شهر بازی مشهد در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در پارک ملت مشهد خلوص دیگری پیدا کرد. البته درست است که هیاهوی ۸۰ متری پارک ملت با عنوان بلندترین چرخ و فلک خاورمیانه هنوز از خاطره شهر و بچه های دهه ۶۰ و ۷۰ مشهد پاک نشده است. مگر می شود فراموش کنیم که در کابین های رنگی اش نشسته بودیم و مشهد را زیر پایمان تماشا می کردیم و قدردان این تجربه خاص بودیم. در اوج بودیم که کابین سریع پایین آمد و دلمان فرو رفت و ناخودآگاه خنده بی خطرمان را گرفت.

همه اینها کافی بود تا خانواده های متمول مشهد حداقل ماهی یک بار خود را به شهربازی پارک ملت یا کوهستان پارک شادی بیاورند و آن تجربیات هیجان انگیز را تکرار کنند. در گزارش زیر با اکبر صابری فر، شهردار مشهد در دهه ۶۰ که چرخ و فلک پارک ملت را بازسازی کرد و در زمان خود کوه پارک شادی را ساخت، گفت و گو کرده ایم. ، رسید با ما بخشی از تاریخ شهربازی های نوستالژیک مشهد را می خوانید و البته این آغاز ماجرای آشنایی با غول های ریسنده دوست داشتنی مشهد است.

چرخ و فلک ملت

اولین چرخ و فلک مشهد در پارک کوه سنگی

حدود ۵۰ سال پیش اولین شهر بازی مشهد در بستان ملت راه اندازی شد. سال ۱۳۵۱ خورشیدی و در باغی که در سال ۱۳۴۳ در مجموعه ای به مساحت ۷۲ هکتار در غرب مشهد توسط طراحان و به سبک باغ های این دیار ساخته شد. البته مشهد در اوایل قرن سیزدهم با ساخت پارک کوه سنگی، پارکی بسیار مدرن با ۱۰ مجسمه بزرگ و زیبا، استخر و رستوران را تجربه کرد. به یاد پیشینیان، اولین چرخ و فلک مشهد در این پارک قرار گرفت، البته نه چرخ و فلکی به اندازه این غول های آهنی امروزی و شبیه به آنچه که امروزه در پارک های محلی به چشم می خورد.

با این حال کم کم دیگر پارک های مشهد نیز در حال افتتاح هستند، چه مجهز به شهربازی باشند و چه شهربازی; پارک ملت در سال ۱۳۴۳، وکیل آباد در سال ۱۳۴۸ و کوهستان پارکشادی در نیمه دوم دهه ۶۰. وجه مشترک این باغ ها این است که همگی در خارج از مشهد ساخته شده اند.

در این بین کوهستان پارکشادی به دلیل اختلاف بین سازمان ها تعطیل می شود و شهربازی پارک ملت نیز تا حدودی از رونق آن کاسته می شود. اکنون به نظر می رسد که نوبت به شهربازی های مدرن و بزرگتر و حتی ایمن تر رسیده است که زیر سقف مجتمع های تجاری مدرن سر بر آورده اند و حتی برای کمک به کودکان برای یافتن شغل آینده خود در آنجا طراحی شده اند. در مشهد از این نوع شهربازی ها که در کشور معروف هستند زیاد داریم.

چرخ و فلک ملت

با خاطرات اکبر صابری فر شهردار قدیمی مشهد از احداث شهربازی

وقتی ترمز چرخ فلک پارک کوهستانی را می شکنی!

اکبر صابری فر از آذر ۱۳۶۸ تا شهریور ۱۳۷۱ شهردار مشهد است و در عین حال با پیشنهاد افزایش ارتفاع چرخ و فلک پارک ملت موافقت می کند. نکته قابل توجه دیگر این است که پارک شادی کوهستان با حضور این شهردار در مشهد راه اندازی می شود. صابری فر می گوید: شهربازی پارک ملت در زمان ما تکمیل شد. یعنی چرخ فلک بزرگتر شد. همچنین در ورودی ضلع جنوبی پارک، مسجدی ساختیم تا برای همراهان بچه هایی که به شهر بازی می رفتند، محلی برای استراحت و دعا کنیم.

وی ادامه می دهد: من در کشورهای دیگر دیده بودم که چرخ و فلک قطر بیشتری دارد و خوشبختانه وقتی سرمایه گذار به نام آقای مینایی پیشنهاد داد که می خواهد چرخ و فلکی با شعاع و قطر زیاد بسازد، پذیرفتیم؛ ما هم این موضوع را قبول کردیم. البته با این شرط که پنج سال در اختیار او باشد و پس از این مدت به صورت رایگان به شهرداری تحویل دهد. همه این کارها انجام شد. نقشه ها را آورد و قرارداد بسته شد و بعد از پنج سال شهربازی را به ما تحویل دادند.

صابری فر می گوید مردم به دنبال تنوع هستند و سوار شدن بر یک هیاهوی کوچک دیگر برایشان جذابیتی ندارد. از طرفی سوار شدن بر هیاهوی بزرگ نوعی آموزش است. وقتی کودک یا بزرگسالی ۵۰ متر از زمین بلند می شود دید او متفاوت است. او دنیای جدیدی را از بالا می بیند.

او می گوید که تمایل دارد با سرمایه گذاران کنار بیاید تا آنها را به انجام چنین پروژه هایی تشویق کند. همانطور که در زمان راه اندازی مجتمع کوهستان پارک شادی در زمین بنیاد شهید، سرمایه گذاران دستگاه ها را قرار دادند و هر کدام بر اساس میزان سرمایه گذاری خود برای مدتی از این دستگاه استفاده کردند و سپس به بنیاد شهید تحویل دادند. اما خاطره جالبی را تعریف می کند که در روز بهره برداری از شهربازی شادی پارک کوهستان برایش اتفاق افتاده است. می گوید: رسم بر این بود که هر وقت وسیله جدیدی ساخته می شد، اول خود مسئولان سوار آن می شدند.

روز افتتاح پارک کوهستان با معاون فرماندار رفتیم و سوار چرخ و فلک شدیم. می خندد و تعریف می کند: یادم می آید خانواده ای در آن نزدیکی نشسته بودند و مشغول غذا خوردن بودند. به من گفتند: آقا فقط یک بار اتفاق می افتد. خودشه. سوار شدیم و سیستم ترمز هاورکرافت خراب شد و نزدیک به نیم ساعت روی زمین و آسمان می چرخیدیم و خیلی ما را تکان داد و ترساند. این تجربه باعث شد که بعداً دستگاه ها را بیمه کنیم.

چرخ و فلک ملت

گفتگو با سازنده فانفار پارک ملت که می گوید با ۱۵۰۰۰۰۰ تومان ساخته اند.

دایره مینای آقای مینایی

ظاهرا اولین چرخ و فلک پارک ملت در سال ۱۳۵۱ راه اندازی شد و ارتفاع آن کمتر از ۱۰ متر بود. اما یک دهه بعد آقای علی مینایی که کارش ساخت و ساز بود، پیشنهاد ساخت چرخ و فلک ۳۰ متری را به شهرداری مشهد داد.
آقای مینایی که متولد ۱۳۳۲ است، درباره ایده ساخت چرخ و فلک پارک ملت می گوید: یک روز با همسر و دو فرزندم به شهربازی پارک ملت رفتیم. نشسته بودم و نگاه می کردم.

فکر کنم ارتفاع چرخ و فلک ۶ متر بیشتر نبود. همان جا فکر کردم این ارتفاع تا ۳۰ متر قابل طراحی است. بعد به قول معروف به خط آن رفتیم و با کمک یکی دو مهندس طراحی کردیم و محاسبات را انجام دادیم. طرح را به شهرداری پیشنهاد دادیم. آقای صابری فر در آن زمان شهردار بود. گفتیم می خواهیم ترن هوایی به ارتفاع ۳۰ متر و ۲۸ کابین بسازیم. شهرداری پذیرفت و قرارداد پنج ساله بستیم.

۷۰ درصد پروژه توسط ما و ۳۰ درصد توسط شهرداری انجام شده است. در واقع ۷۰ درصد مصالح، هزینه و استهلاک کار بر عهده ما بود. وی ادامه می دهد: ساخت چرخ و فلک حدود ۶ ماه طول کشید. همچنین کار را به جوشکار با استعداد و خوش ذوقی به نام آقای شیرین سپردیم که بعد از ساخت این چرخ و فلک، ساخت تجهیزات شهربازی را به ایشان سپرد. من خودم عیب های دستگاه را پیدا می کردم و بر کار نظارت می کردم. شاید باور نکنید اما من خودم دستگاه را در ارتفاع ۳۰ متری رنگ کردم. هر کابین یک رنگ بود. به هر حال در آن قرارداد پنج ساله این دستگاه یک روز هم نخوابید.

به گزارش مینایی، چرخ فلک پارک ملت با هزینه ای بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ساخته می شود. وی همچنین می افزاید: این ترن هوایی با ارتفاع ۳۰ متر اولین ترن هوایی ایران محسوب می شد. آنها گفتند این بلندترین در خاورمیانه است. البته بعد از ما بقیه شرکت ها بیشتر از این می زدند.

چرخ و فلک ملت