میزیتو، ابزار مدیریت پروژه ایرانی


شرکت توسعه استراتژی آرمان ایمن در زمینه تولید محصولات نرم افزاری فعال است. احتمالاً شما با محصولات آن به خصوص میزیتو بیشتر از خود شرکت آشنا هستید. این محصول که با موضوع مدیریت کار و پروژه ساخته شده است، رقیبی سرسخت برای خدمات مشابه خارجی مانند آسانا و ترلو است چرا که رشد آن در بازار ایران چشمگیر بوده و هم اکنون بیش از ۴۵ هزار سازمان، شرکت و تیم ها از خدمات آن استفاده می کنند. در گفتگو با احمد عرب، مدیر فنی و یکی از بنیانگذاران میزیتو، با این محصول بیشتر آشنا شدیم:

میز شما

تیم میزیتو چگونه تشکیل شد؟

در ابتدای کار چهار نفر بودیم که با هم رابطه دوستانه داشتیم و بعداً افراد دیگری به تیم اضافه شدند. در بسیاری از موارد، وظایف افراد با هم تداخل دارد و ما بیشتر کارها را با هم انجام می دهیم، مانند حتی امور مربوط به بازار یابی و فروش با نظر جمعی برنامه ریزی شده است. تعیین ویژگی‌های جدید و زمان‌بندی به‌روزرسانی‌ها یکسان است.

چرا ملاقات می کنید؟

قبل از میزیتو به کار پروژه ای مشغول بودیم اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که در پروژه ها وجود داشت، حمایت آنها و عدم پرداخت به موقع مطالبات کارفرمایان به ویژه سازمان های دولتی تصمیم گرفتیم محصول محور کار کنیم. از طرفی نیاز به برنامه ای داشتیم که بتواند کار را مدیریت کند و به پروژه انسجام بدهد و برای ما مرتبط بود. ما با بسیاری از خدمات مدیریت پروژه کار کرده بودیم، اما آنها به طور کامل نیازها را برآورده نکردند. با توجه به این موارد به این نتیجه رسیدیم که یک سرویس را طراحی کرده و از آن استفاده کنیم و با شناختی که از کاستی های محصولات موجود در بازار داریم، آن را توسعه داده و به محصول تبدیل کنیم.

در آن زمان به جز دو مورد سرویس داخلی خاصی وجود نداشت. طبق بررسی ما، آنها در ارائه خدمات به مشتریان نیز مشکل داشتند و نیاز به یک سری ویژگی های جدید با کیفیت داشتند. در طول شش ماه خدمات داخلی و خارجی را بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کردیم. به دلیل رواج انجام کارها در رختخواب شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتیم مانند تلگرام و اینستاگرام این سرویس را بر اساس شبکه های اجتماعی تولید کنیم. ویژگی این نوع محصول برقراری تعامل سریع بین افراد و گروه ها می باشد.

میزیتو برای رفع نیازهای چه شرکت هایی توسعه یافته است؟

میزیتو برای رفع نیازهای چه شرکت هایی توسعه یافته است؟

بازار هدف اصلی ما شرکت های خصوصی هستند. اکثر این شرکت ها بوروکراسی مشخص سازمان های دولتی را ندارند و ساختار مدیریتی و ارتقای کاری آنها به گونه ای است که می توانند از خدماتی مانند میزیتو استفاده کنند. این شرکت ها برای مدیریت کار خود از ابزارهای مختلفی از جمله حسابداری، مدیریت مشتری، مدیریت اسناد و سیستم های ارتباطی مورد نیاز است. ما ادعا نمی کنیم که همه این موارد را همزمان ارائه کنیم، بلکه مدعی هستیم که نیازهای این گونه شرکت ها را در زمینه مدیریت پروژه برآورده می کنیم.

به روز رسانی و ویژگی های جدید Mizito بر چه اساسی تعیین می شود؟

هر فصل ما به روز رسانی های جامع و کاملی داریم که شامل ویژگی های جدید است. این امکانات با توجه به تحلیل تیم توسعه فنی و نیازهایی که مشتریان اعلام می کنند طراحی شده است. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید ارائه‌شده توسط سرویس‌های خارجی را به‌طور مستمر بررسی می‌کنیم و در صورت وجود مواردی که با نیاز شرکت‌های ایرانی سازگار است، قصد داریم آن‌ها را اضافه کنیم.

آیا بازار محصولات مدیریت پروژه فعال بود یا نیاز به گسترش بازار داشتید؟

زمانی که Mizito را راه اندازی کردیم، مفهوم مدیریت پروژه بسیار پیچیده بود. اکثر شرکت های بزرگ و حرفه ای از محصولات خارجی استفاده می کردند یا برنامه خاص خود را داشتند. شرکت های دیگر از ابزار خاصی برای مدیریت پروژه استفاده نکردند. در واقع آنها نمی خواستند برای چنین خدماتی هزینه ای بپردازند.

سعی کردیم با تبلیغات و بازاریابی هدفمند بازار محصول را به تدریج گسترش دهیم. تعداد زیادی متن، تصویر و محتوا ویدئو ما آن را در وبلاگ میزیتو تولید و منتشر کردیم تا این مفهوم را توضیح دهیم که هر شرکتی برای مدیریت بهتر و دستیابی به اهداف مالی و سازمانی خود به ابزار مدیریتی نیاز دارد.

شرکت میزیتو

برای بازاریابی چه اقداماتی انجام دادید؟

در ابتدا، مشتریان ما شرکت های نسبتا کوچکی بودند که بین ۱۰ تا ۵۰ کارمند داشتند. پس از گذشت چندین سال، به روز رسانی های مستمر انجام شده است تا میزیتو بتواند نیازهای شرکت های بزرگ را پوشش دهد. اکنون شرکت هایی با سایز بالای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر نیز از میزیتو استفاده می کنند. امسال شرکت هایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز به جمع مشتریان میزیتو پیوسته اند و بدون هیچ مشکلی در حال ارائه خدمات به آنها هستیم. گام به گام بازار هدف میزیتو گسترش می یابد و به طور همزمان این برنامه برای پوشش نیازهای بازار جدید تکامل می یابد.

بازاریابی میزیتو به کندی اما منطقی پیشرفت کرده است. تابستان سال گذشته ۲۰ هزار مشتری داشتیم. یعنی ۲۰ هزار تیم، سازمان یا شرکت. تا پایان سال این تعداد به ۳۵۰۰۰ مشتری افزایش یافت و اکنون بیش از ۴۵۰۰۰ شرکت از خدمات میزیتو استفاده می کنند. برنامه ما این است که تا پایان سال به بیش از ۷۵ هزار شرکت و سازمان خدمات رسانی کنیم.

در ابتدا چون شرکت نرم افزاری بودیم شرکت های نرم افزاری و فعالان فناوری اطلاعات را هدف قرار دادیم. ما میزیتو را به صورت حضوری به آنها معرفی کردیم تا بازخورد دریافت کنند و از آن برای بهبود محصول استفاده کنند. بعد از مدتی مخاطبان را بیشتر کردیم و میزیتو را به شرکت های فنی معرفی کردیم. مهندسان از یک جنس هستند و در درک مفاهیم کار و مدیریت کار زبان مشترکی دارند. این امر باعث شد تا معرفی محصول به آنها نسبت به سایر اقشار آسانتر شود.

کرونا چگونه بر گسترش استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه تأثیر گذاشت؟

کرونا و نیاز به کار از راه دور باعث شد تا تمامی شرکت ها از ابزارهایی برای انجام فعالیت در الف استفاده کنند دورکاری ابزارهای مدیریت پروژه نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفت و تعداد زیادی از شرکت ها با این سرویس آشنا شدند. ما از نظر فناوری و مفاهیم مدیریت پروژه از کشورهای دیگر عقب بودیم. نیاز به کار از راه دور در طول دوره کرونا کاتالیزوری بود که باعث شد شرکت ها متوجه شوند که برای مدیریت بهتر کار و دستیابی به اهداف خود به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارند.

پس از کرونا، گسترش این بازار با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت زیرا در ایران از اتوماسیون های قدیمی استفاده می شد و لازم بود نگاه مدیران تغییر کند و به مفاهیم جدید توجه شود. تجربه ای که در دوران کرونا رخ داد این بینش و توجه را ایجاد کرده است.

استارت آپ Mezito

اگر محدودیتی برای اپلیکیشن های خارجی وجود نداشته باشد، آیا میزیتو می تواند با آن ها رقابت کند؟

اکثر مشتریانی که امسال و اواخر سال گذشته وارد میزیتو شدند، قبلاً از خدمات خارجی استفاده می کردند. برخی از آنها هیچ محدودیتی برای استفاده از سرویس خارجی نداشتند اما ترجیح دادند با Mizito کار کنند. این استقبال دو دلیل دارد. اولاً از نظر هزینه میزیتو بسیار ارزانتر از خدمات خارجی است. ثانیاً، میزیتو یک محصول بومی و داخلی است، زمانی که چنین خدماتی وجود داشته باشد، ما از این سرویس برای حمایت از یکدیگر برای بهبود و بالا بردن کارایی و کیفیت مشاغل داخلی استفاده می کنیم. ما به مشتریان خود اطمینان می دهیم که از آنجایی که در داخل ایران هستیم، از نظر امنیت بسیار بهتر از سایر خدمات هستیم.

بیشتر امکانات سرویس های خارجی نیز در میزیتو موجود است، حتی در برخی موارد میزیتو امکانات بیشتری دارد. خدمات ما با توجه به شرایط کسب و کارهای ایرانی توسعه یافته است و البته قابلیت ارائه به صورت چند زبانه را نیز دارد. این موارد نشان می دهد که در صورت برداشته شدن تحریم، میزیتو می تواند رقابت کند، البته قطعا رقابت سختی خواهد بود. ما از این رقابت استقبال می کنیم زیرا اگر رقابت نباشد کیفیت بهتر نمی شود.

آیا آماده ورود به بازارهای خارجی هستید؟

در حال حاضر مشتریانی از خارج از کشور داریم. البته بیشتر آنها ایرانیانی هستند که در خارج از کشور کار می کنند. از آنجایی که Mizito به روش استاندارد طراحی و توسعه یافته است، تغییر یا اضافه کردن زبان های دیگر به آن آسان است. پیشنهادهای زیادی برای همکاری در خارج از کشور داشته ایم اما برای ورود به بازار خارجی باید حرفه ای و حساب شده عمل کرد. ما می خواهیم وارد بازارهای خارجی شویم که در ایران به آرامی و پیوسته رشد کرده ایم.

نیازهای مالی میزیتو چگونه تامین می شود؟

از درآمد پروژه های شرکت و سپس درآمد خود محصول، میزیتو را پیش برده ایم. تاکنون سرمایه جذب نکرده ایم. خوشحالیم که نیازی به جذب سرمایه پیدا نکردیم.

مهمترین تجربه ای که در میزیتو به دست آوردید چه بود؟

مهمترین تجربه در طراحی این بود که یک طراحی موفق مستلزم نیازسنجی دقیق است. ما روی یک محصول تمرکز کردیم و شما نیازسنجی دقیقی انجام دادید. ما به دنبال محصولی بودیم که نیاز واقعی جامعه باشد. بسیاری از استارت آپ ها به دنبال محصولی هستند که در نگاه اول جذاب باشد اما کاربردی نباشد. محصولی که با نیاز جامعه مطابقت نداشته باشد در فروش دچار مشکل می شود، منابع مالی کافی در اختیار آن قرار نمی گیرد و در نهایت با شکست مواجه می شود.

بهترین تجربه داشتن یک تیم همدل بود که یک هدف مشترک را دنبال می کرد. مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که با مدیریت خوب در کنار هم کار می کنند. تیمی موفق است که از همه قابلیت ها و استعدادهای افراد استفاده کند و از همه نظرات استفاده کند. ما در میزیتو با مشکلات مالی مواجه بودیم، اما چون همدل بودیم، صبور بودیم و نتیجه گرفتیم.

از نظر رشد، نقش حمایت خوب قابل توجه بود. ما در میزیتو سعی می کنیم در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان باشیم. این رویکرد باعث شده تا مشتریان احساس کنند که میزیتو به عنوان یک محصول پویا همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای آنهاست.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟