کاهش خطر مرگ زودرس با مصرف پروتئین های گیاهی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، مرجان باجان گفت: امروز بسیاری از مردم از آر جهان علاقه مند به پیروی از رژیم های گیاهخواری یا وگان (وگان) و کاهش مصرف فرآورده های حیوانی.

وی افزود: حفظ و ارتقای سلامت، حمایت از حقوق حیوانات و اعتقادات مذهبی از جمله دلایلی است که این افراد را به سمت این نوع رژیم سوق داده است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس گزارش آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا در سال ۲۰۱۶ گفت: رژیم گیاهخواری یا وگان می تواند تمام نیازهای تغذیه ای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار و شیرده را تامین کند.

وی دریافت مقادیر کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ضروری برای افرادی که گوشت یا فرآورده های حیوانی مصرف نمی کنند دشوارتر است و افزود: این افراد باید از قبل برنامه ریزی کنند تا از دریافت پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین کافی اطمینان حاصل کنند. B12. .

رابطه بین مصرف پروتئین های گیاهی و حیوانی با طول عمر افراد

باجان وی با اشاره به نتایج تحقیقات موسسه ملی سلامت آمریکا در مورد رژیم غذایی و سلامتی، ادامه داد: بررسی رابطه بین میزان دریافت پروتئین و میزان مرگ و میر شرکت کنندگان در این مطالعه نشان دهنده کاهش خطر کلی مرگ در افراد است. که پروتئین گیاهی بیشتری نسبت به سایر افراد مصرف می کردند. بود.

به گفته وی، با توجه به نتایج مطالعه فوق الذکر، جایگزینی سه درصد پروتئین حیوانی مصرفی در رژیم غذایی با منابع پروتئین گیاهی مانند نان، ماکارونی و سایر غلات، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را تا ۱۲ درصد در افراد کاهش داد.

باجان وی افزود: این ارتباط به ویژه زمانی قوی تر شد که منابع پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ و گوشت قرمز با پروتئین های گیاهی جایگزین شد.

وی خاطرنشان کرد: محققان دانشگاه هاروارد و علوم پزشکی تهران نیز مطالعه ای را برای تعیین ارتباط بین مصرف پروتئین های حیوانی و گیاهی با مرگ انجام دادند. میر آنها ۳۲ مطالعه را مورد بررسی قرار دادند که ناشی از سرطان، بیماری های قلبی عروقی و علل دیگر است.

باجان وی افزود: نتایج بررسی های پیش گفته نشان داد به ازای دریافت هر سه درصد کالری بیشتر از منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا، غلات و فرآورده های سویا، خطر مرگ حدود پنج درصد در افراد کاهش می یابد. در حالی که مصرف پروتئین های حیوانی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سرطان را کاهش نمی دهد.

برای افزایش طول عمر، پروتئین های گیاهی باید با پروتئین های حیوانی جایگزین شوند

به گفته وی، در این مطالعه نیز مانند سایر مطالعات تاکید شده است که برای افزایش طول عمر، پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی در رژیم غذایی جایگزین شود.

این استادیار دانشکده تغذیه خاطرنشان کرد: غذاهای گیاهی مناسب منابع پروتئینی و سایر مواد مغذی هستند و اغلب کالری کمتری نسبت به فرآورده های حیوانی دارند.

وی افزود: برخی از این فرآورده ها مانند سویا پروتئین کامل محسوب می شوند و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن هستند و برخی دیگر فاقد برخی از این آمینو اسیدها هستند. بنابراین، داشتن رژیم غذایی متنوع بسیار مهم است.