برای کاهش وزن سریع چه بخوریم؟


به گزارش بهداشت نیوز، معمولا اولین قدمی که افراد برای کاهش وزن برمی دارند حذف غذا و نخوردن است. اما واقعیت این است که درست غذا خوردن نتیجه بهتری برای کاهش وزن دارد تا نخوردن. تصور کنید یک ماراتن بزرگ و سخت در پیش دارید تا در مدت زمان کوتاهی به تناسب اندام برسید و وزن اضافی خود را کاهش دهید. ۸۰ درصد از این ماراتن به رژیم غذایی شما بستگی دارد. بنابراین اگر بتوانید بشقاب خود را با غذاهای سالم پر کنید، به احتمال زیاد کالری از دست خواهید داد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با رژیم های غذایی دارند، محدودیت غذا خوردن است. احساس گرسنگی که قرار است به دلیل رژیم غذایی به افراد تحمیل شود، گاهی باعث ایجاد ترس در آنها می شود و مانعی برای شروع یک برنامه غذایی خوب خواهد بود.

بنابراین، در مرحله اول، مهم است که چه چیزی بخوریم. بهترین گروه غذایی برای کسانی که به دنبال رژیم لاغری سریع هستند، گروه پروتئین و سبزیجات است. اگر بشقاب خود را با انواع سبزیجات و پروتئین پر کنید، سریعتر کالری می سوزانید و کاهش وزن سریع را تجربه خواهید کرد.

یک بشقاب مناسب شامل برخی از انواع مواد غذایی از جمله پروتئین، سبزیجات، غلات، چربی و کربوهیدرات است. ممکن است بپرسید: چربی و کربوهیدرات در رژیم لاغری؟

پاسخ ساده است. آره. باید از این گروه در رژیم غذایی شما باشد. اما انتخاب کربوهیدرات ها و چربی های سالم چیزی است که باید به آن توجه کرد. در ادامه به معرفی غذاهایی می پردازیم که می توان در این گروه تغذیه سالم قرار داد:

پروتئین
پروتئین یکی از مهم ترین گروه های غذایی است که برای تامین انرژی بدن به آن نیاز داریم. در کاهش وزن سریع باید مقدار مناسبی از پروتئین مصرف کنید. غذاهای پروتئینی باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و این باعث می شود در طول ماراتن کاهش وزن وزن کم نکنید. از سوی دیگر، پروتئین بافت های عضلانی شما را متراکم تر می کند. افزایش بافت ماهیچه ای نیز با از دست دادن چربی اضافی در اطراف بافت های بدن امکان پذیر است. غذاهایی مانند مرغ، گوشت بره و گاو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و ساردین، میگو، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، کینوا و آووکادو حاوی بیشترین میزان پروتئین هستند. بهتر است تکه ای از یکی از این غذاها را در بشقاب خود داشته باشید.

سبزیجات
شما می توانید به تعداد دلخواه سبزیجات در بشقاب خود داشته باشید. سبزیجاتی که برگ های سبز دارند، با کمترین میزان کالری، می توانند چشمان شما را سیر نگه دارند! سبزیجات مغذی و سالم هستند. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی در سبزیجات وجود دارد که بدن ما به آنها نیاز دارد. با سبزیجات می توانید در آشپزخانه کلی خلاق باشید. همچنین سبزیجات و میوه ها دارای فیبر زیادی هستند. فیبر باعث می شود احساس سیری کنید. از سوی دیگر، عملکرد روده با مصرف فیبر آسان تر می شود. سبزیجاتی مانند نخود سبز، بروکلی، گل کلم، کدو تنبل، کاهو، گوجه فرنگی، اسفناج و کنگر فرنگی دارای بیشترین میزان فیبر هستند.

برخی از این سبزیجات مقداری کربوهیدرات دارند که باید مراقب آنها بود. سیب زمینی، کدو تنبل و ذرت از این دسته هستند.

چربی
از خوردن چربی های سالم نترسید. بدن شما همیشه به مقداری چربی نیاز دارد. اما انتخاب نوع این چربی بسیار مهم است. این چربی های سالم نه تنها در بدن انباشته می شوند، بلکه به متابولیسم بدن کمک می کنند و از افزایش کلسترول خون جلوگیری می کنند. برای طبخ غذا می توانید از روغن های مفیدی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن هسته انگور استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از دانه ها و آجیل های خوراکی نیز می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه را با تامین مقداری چربی سالم به بدن شما تامین کند.

کربوهیدرات
احتمالاً زیاد شنیده اید که یک رژیم غذایی خوب باید فاقد کربوهیدرات باشد. اما واقعیت این است که بدن ما برای سالم بودن به همه گروه های غذایی نیاز دارد. پس بهتر است نوع سالم این غذاها را در اختیار بدن قرار دهید. کربوهیدرات ها همه بد نیستند. کربوهیدرات های تصفیه شده آنهایی هستند که باید حذف شوند. برنج سفید، نان سفید و غذاهای شیرین گروهی هستند که باید تا حد امکان کمتر مصرف شوند. این مواد علاوه بر اضافه وزن باعث مشکلات قلبی و دیابت خواهند شد. اما ما همچنین کربوهیدرات های خوبی داریم که می توانند جایگزین رژیم کاهش وزن سریع شوند. برنج قهوه ای، جو، کوینوا و ذرت بو داده از جمله کربوهیدرات های مفیدی هستند که با مقادیر زیاد فیبر، شما را سیر و سالم نگه می دارند.