چگونه رسانه هایی مانند ایران اینترنشنال را درک کنیم؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، رئیس باشگاه توسعه مدیریت و سواد رسانه‌ای یونسکو ایران می‌گوید با تحلیل وقایع اخیر کشور و جنگ بی‌سابقه ترکیبی و رسانه‌ای که شاهد آن هستیم، می‌توان به دید و درک مطالب غیرواقعی و تقویت آن کمک کرد. توانایی تجزیه و تحلیل محتوا از همه مخاطبان، توجه به گسترش موثر سواد رسانه ای ضروری و ضروری است.

علی نوریجانی با اشاره به استفاده رسانه های اپوزیسیون ایران از انواع تکنیک های رسانه ای برای ایجاد انحراف در درک مخاطبان از رویدادها، گفت: حجم انبوه اخبار جعلی، دستکاری شده، با کشش های معنادار و گمراه کننده در ماه های اخیر در کشور اساسا است. روشی برای عدم امکان بازبینی اطلاعات و اخبار و مهندسی محتوای هدفمند به مخاطب و همچنین گرفتن قدرت رسانه برای طراحی دفاعی در برابر چنین محتوایی که هر دو در صورت عدم مدیریت مضر هستند.

وی افزود: سواد رسانه ای یعنی درک محتوا و شیوه های دستکاری معنا در تصاویر و محتوا، درک واژه گزینی جهت دار، درک خطوط نانوشته پیام های رسانه ای، بررسی اهداف پنهان و پنهان پیام سازان، درک و تشخیص اینکه تصاویر معصوم نیستند. و اینکه چگونه همه این مسائل می تواند منجر به دگرگونی معنای جامعه در عرصه های مختلف شود و… بنابراین نباید به این دانش و توانایی جدید به عنوان فضایی شعاری و ویترینی نگاه کرد.

رئیس باشگاه توسعه مدیریت و سواد رسانه ای یونسکو با تاکید بر اینکه در مقوله ارتقای سواد رسانه ای مردم، رسانه ها و مسئولان باید در لایه های مربوط به خود آموزش های عملی ببینند، ادامه داد: البته سواد رسانه ای تنها نیست. راه و حتی مطمئن ترین راه زیرا مولفه های مختلف جامعه شناختی و رفتاری در مواجهه مخاطب با محتوا تأثیر دارد، مؤلفه هایی مانند سوگیری و علایق شخصی فرد و تجربه زیسته او و حتی مشاهده رفتار جمعی و… مهم است و این ضرورت را مسلم می کند این است که سواد رسانه ای یک امکان است. افزایش توانایی زیستن در عصر فراگیری و فراگیر شدن رسانه و مخاطب نباید در این حوزه درمانده بماند. او باید بداند که هیچ محتوایی بدون هدف تولید نمی شود. حالا این هدف می تواند مثبت باشد و می تواند مخرب و منفی باشد.

نوریجانی در ادامه بیان کرد: مخاطب با سواد رسانه ای قطعا می داند که اقتصاد و ایدئولوژی چه تاثیری بر روند تولید معنا توسط رسانه ها دارد و این گونه است که سایر برنامه های رسانه ای مانند بین المللی و… در قالبی متفاوت درک می شود. بی شک رسانه هایی که از دهان دشمن پول در می آورند بر اساس عنصر دوستی با ایران محتوا تولید نمی کنند و این را در شماره اخیر بازی فوتبال ایران و انگلیس می بینیم. تلاش زیاد برای القای این حس که باید برای پیروزی تیم رقیب کشورت خوشحال بود و…

رئیس کل فدراسیون باشگاه های یونسکو ایران در پایان گفت: در سال های اخیر اگرچه تلاش های زیادی برای گسترش و توسعه مفاهیم کاربردی سواد رسانه ای صورت گرفته است، اما قطعا در برابر این حجم از نبردهای رسانه ای طراحی شده کافی نبوده است. از دشمن، و لازم است این مهارت را در سطوح مختلف کمک توسعه دهید. این مهم بدون عزم جدی قانونگذاران، مجریان و کمک به تقویت فعالان این عرصه امکان پذیر نخواهد بود.