بهترین روتین پوست چرب و جوش دار


داشتن پوست چرب یک مشکل نیست. پوست چرب یکی از انواع نوع پوست است و مزایا و معایب خود را دارد.  بعضی از چالش‌های افرادی که پوست چرب دارند، براق شدن پوست  و آکنه است.

 با داشتن روتین مناسب مراقبت از پوست و محصولات مناسب، داشتن پوست چرب اذیت کننده نیست. برای پیدا کردن بهترین روتین پوست چرب، از چند متخصص پوست خواستیم نکات مهمی را که به نظرشان میرسد برای ایجاد یک روتین روزانه مراقبت از پوست برای پوست های چرب بگویند.

نتیجه یک روتین پوستی چهار مرحله ای ساده شد که می توانید صبح و عصر از آن استفاده کنید تا پوست خود را سالم، شفاف و بدون براق نگه دارید.

مشاهده عناوین مقاله

بهترین روتین پوست چرب و مستعد آکنه

  1. روزی دو بار صبح و شب با یک پاک کننده ملایم با خاصیت لایه برداری پوست را بشویید.
  2. از تونر حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک بعد از شستشوی پوست استفاده کنید.
  3. صبح و شب بعد از جذب تونر پوستی با یک مرطوب کننده سبک و غیرچرب  پوست را مرطوب کنید.
  4. از بنزوئیل پراکسید یا رتینول برای درمان آکنه و روزنه های باز پوست چرب استفاده کنید.
  5. استفاده از کرم دورچشم و مرطوب کننده لب نیز با توجه به نیازهایتان باید روزی دوبار عصر و شب در روتین پوستی قرار بگیرد.

مرحله 1: بهترین روش برای شستن پوست چرب و جوشدار

مهمترین گام در هر روتین پوستی، تمیز کردن و پاکسازی پوست است. ساندرا لی، بنیانگذار SLMD Skincare معروف به دکتر Pimple Popper می گوید: اگر پوست شما چرب است، می توانید بیشتر پوست خود را بشویید.

 

لی می‌گوید: اگرچه بیشتر افراد باید صبح و شب صورت خود را بشویند، اما برای افرادی که پوست چرب دارند، بسیار مهم است که صبح‌ها صورت خود را به طور کامل با شوینده بشویند نه فط آب. با وجود اینکه ممکن است احساس کنید پوستتان از شب قبل هنوز تمیز است اما در طول شب پوست شما مشغول تولید چربی است. به همین دلیل شستشو با یک پاک کننده لایه بردار خوب چه در صبح و چه عصر توصیه می شود. این پزشک استفاده از  پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک را توصیه میکند.

بیشتر بخوانید:
13 مرحله شستن صورت برای داشتن پوستی شاداب و تمیز

مرحله 2: استفاده از تونر پوست چرب

تور PH پوست شما را تنظیم میکند.  دکتر لی توصیه میکند هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی است، از یک تونر که حاوی یکی از دو موارد زیر است، استفاده کنید:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک
اسید سالیسیلیک
اسید سالیسیلیک برای پوست چرب

مرحله 3: درمان آکنه با رتینول یا بنزوئیل پراکسید

این مرحله به مشکلات پوست شما بستگی دارد. دکتر لی میگوید اگر پوست شما مستعد ابتلا به آکنه است باید از بنزوئیل پراکسید یا گوگرد در طول روز برای کاهش تولید چربی پوست و جلوگیری از جوش زدن استفاده کنید. در عصر هم یک محصول حاوی رتینول را برای کمک به شفاف نگه داشتن منافذ و درخشندگی پوست توصیه می کند.

لی به افرادی که پوست چرب دارند یادآوری میکند که ممکن است در دراز مدت خوش شانس باشند. زیرا اگر چربی بیشتری در پوست خود داشته باشید، احتمالاً نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، چین و چروک و خطوط ریز دیرتر ظاهر میشوند اما باید روتین پوستی خوبی هم داشته باشید.

درمان آکنه با رتینول
درمان جوش با رتینول

مرحله 4:  مرطوب نگه داشتن پوست چرب و مستعد آکنه

اگر پوست چرب دارید، مرطوب کردن پوست یک مرحله بسیار مهم از روتین پوستی شما است. دکتر لی می گوید: «برخی باورها وجود دارد که اگر پوست چرب دارید، نیازی به مرطوب کننده پوست ندارید این تصور غلط است. همه انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارند، اما اگر پوست چرب دارید، باید مرطوب کننده ای مناسب پوست خود انتخاب کنید. پس باید به دنبال یک مرطوب کننده باشید که:

  • سبک 
  • بدون روغن
  • بر پایه آب

هر مرطوب کننده ای که برای پوست مستعد آکنه ساخته شده است باید این معیارها را داشته باشد.

مرطوب کننده پوست چرب
مرطوب کننده پوست چرب

روتین پوستی مناسب برای پوست جوشدار

پوست چرب اغلب دچار آکنه نیز میشود. ناتالیا اسپایرینگ، مشاور پوست و نویسنده کتاب Skintelligent: What you توضیح می دهد: “پوست چرب به دلیل اندازه و فعالیت زیاد غدد چربی متصل به فولیکول های مو ایجاد میشود بنابراین برای کاهش چربی پوست باید اندازه غدد چربی را کاهش دهیم.”

استفاده از مواد طبیعی در روتین پوست چرب

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، اصطلاح “طبیعی” برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. شما روی بسیاری از محصولات پوست چرب برچسب “طبیعی” خواهید.

  • اگر به دنبال درمان‌های خانگی هستید، عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی‌کننده‌اش می‌تواند گزینه خوبی برای پوست‌های چرب باشد.
  • بلغور جو دوسر یکی دیگر از موادی است که می تواند مفید باشد، زیرا پوست ملتهب را آرام می کند و چربی اضافی را جذب می کند.
ماسک عسل برای پوست چرب
ماسک عسل برای پوست چرب

روتین پوست چرب با هزینه مناسب 

خبر خوب این است که برای روتین پوست های چرب نیازی به هزینه زیادی ندارید. محصولات ایرانی در داروخانه ها، آنلاین شاپ‌ها و … موجودند. فقط فراموش نکنید که قبل از خرید، نظرات را بررسی کنید تا بهترین محصول را انتخاب کنید و اگر محصولی از یک برند روی پوست شما اثر قابل توجهی نداشت آن راعوض کنید تا در نهایت بهترین محصولات مناسب پوستتان را پیدا کنید.

روتین پوست چرب برای مردان

روتین پوست چرب برای مردان و زنان کاملا یکسان است. تحقیقات ثابت کرده برخی داروهای ضد بارداری تاثیر بسیار خوبی روی میزان ترشح چربی پوست دارند و  مردان نمیتوانند از داروهای ضد بارداری برای کاهش چربی پوست استفاده کنند. شاید تنها تفاوت روتین یا درمان پوست چرب و جوش دار در زنان و مردان این قبیل داروها باشد.

افراد با پوست چرب چه کارهایی نباید انجام دهند؟

کارشناسان توصیه می کنند از عادات زیر اجتناب کنید.

فراموش کردن پاک کردن چربی اضافی پوست

اگر پوست شما در تمام طول روز براق به نظر میرسد، آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند از کاغذهای لکه دار برای کنترل چربی اضافی استفاده کنید. برای این کار، کاغذ را به آرامی برای چند ثانیه روی پوست خود فشار دهید. اینکار به جذب بیشتر چربی پوست کمک میکند. در طول روز در صورت نیاز چندبار این کار را تکرار کنید. میتوانید گرفتن چری اضافی پوست را با دستمال کاغذی و یک میسلار واتر یا تونر هم انجام دهید.

حذف پاکسازی یا شستن پوست بعد از ورزش

علاوه بر روتین صبح و عصر، AAD توصیه می کند که بعد از ورزش، اگر قصد ندارید به زودی دوش بگیرید نیز صورت خود را بشویید و روتین پوستی را تکرار کنید. این کار بسیار مهم است.

شستن صورت به از بین بردن عرق، چربی و کثیفی که ممکن است در حین ورزش ایجاد شود کمک می کند. بعد از ورزش نیاز نیست روتین 4 مرحله ای را کامل انجام دهید. به سادگی صورت خود را با پاک کننده معمولی خود بشویید و یک لایه ملایم مرطوب کننده بزنید. هر چه زودتر بعد از ورزش بتوانید این کار را انجام دهید، بهتر است.

انتخاب محصولات اشتباه

وقتی نوبت به خرید محصولات مراقبت از پوست می رسد، آدارش ویجی مادگیل، متخصص پوست و بنیانگذار پوست شناسی Mudgil در شهر نیویورک، می گوید که عاقلانه انتخاب کنید. از هر گونه محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می تواند باعث افزایش ترشح چربی شود. همچنین از هر محصول غلیظ یا چرب مانند کره کاکائو، کره شی و وازلین پرهیز کنید.

حذف ضد آفتاب

هنگام بیرون از منزل، حتما از کرم ضد آفتاب حداقل SPF 30 استفاده کنید. Mudgil پیشنهاد می کند از ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی است. این مواد می توانند از بروز آکنه جلوگیری کنند.

کرم و لوسیون ضد آفتاب

توجه به نوع درمان

برخی از درمان های پوست چرب مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک می توانند باعث تحریک پوست شوند. مهم است که از آنها طبق دستورالعمل استفاده کنید. درمان های خوراکی مانند ایزوترتینوئین فقط باید با نظر متخصص پوست انجام شود.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنید؟

پوست های چرب و جوش دار واقعا می توانند شما را ناراحت کرده و روی اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارند. اگر محصولات بدون نسخه را امتحان کرده اید و تاثیری نداشت ، وقت آن رسیده باشد که به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با آزمایشات مختلف بهترین روتین را برایتان انتخاب و ممکن است دارو نیز تجویز کند.

جمع بندی

اگر پوست چرب دارید، داشتن یک روتین پوست چرب بهترین راه برای کاهش جوش و کنترل براقیت است. پاکسازی، تونینگ، مراقبت از پوست و مرطوب کردن پوست در صبح و شب، مراحل کلیدی در مراقبت روزانه از پوست هستند. انتخاب محصولات مناسب، استفاده از کرم ضد آفتاب، شستن صورت پس از ورزش نیز می تواند چربی را کاهش دهد و به شفافیت و سلامت پوست شما کمک کند.

سوالات متداول 

آیا استفاده از اسکراب‌های صورت برای پوست‌های چرب مناسب است یا باعث ایجاد جوش می‌شود؟

از اسکراب های دانه دار استفاده نکنید زیرا می توانند باعث تحریک شوند. محصولاتی که حاوی مواد لایه بردار مانند AHA و BHA جایگزین خوبی هستند.

آیا شستن بیشتر صورت به پوست چرب کمک می کند؟

پوست شما بدون توجه به اینکه چند بار آن را میشویید با سرعت ثابتی چربی تولید می کند ولی شستن صورت برای پاکسازی باعث میشود پوست شما شاداب شود.

آیا آرایش می تواند منافذ را مسدود کند و چربی پوست را تشدید کند؟

خیر، دکتر Spierings می گوید این ادعا درست نیست.

ترجمه از: https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/skin-care-routine-for-oily-skin

به این پست امتیاز دهید



Source link