راهنمای جامع مراقبت بعد از عمل پروتز سينه


امروزه، تناسب اندام و خوش ‌فرم بودن، در کنار زیبایی چهره، به یکی از دغدغه‌ های اصلی افراد، به‌ ویژه بانوان تبدیل شد. بانوان علاوه بر تناسب اندام و لاغری متعادل، به دنبال برجستگی بهبود افتادگی سینه و خوش‌ فرمی سینه‌ ها نیز هستند. پروتز سینه، به عنوان یکی از محبوب ‌ترین روش ‌های زیبایی، به این خواسته‌ی بانوان جامه عمل می ‌پوشاند.

جراحی پروتز سینه ، علاوه بر کاربرد زیبایی، برای خانم هایی که به دلیل بیماری ‌هایی مانند سرطان پستان، مجبور به تخلیه سینه‌ های خود شده‌اند نیز راهگشا است. این جراحی، اعتماد به نفس از دست رفته‌ی این افراد را باز می ‌گرداند و آن‌ها را در مسیر بهبودی کمک می ‌کند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه
مراقبت های بعد از پروتز سینه

مشاهده عناوین مقاله

بهترین مراقبت بعد از عمل پروتز سينه

به نقل از کلینیک آرتا بیوتی انجام صحیح مراقبت‌ های بعد از جراحی پروتز سینه ، نقشی کلیدی در دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب و رضایت‌بخش دارد. در ادامه، به طور کامل به بررسی مراقبت بعد از عمل پروتز سينه می ‌پردازیم تا شما را در این مسیر یاری کنیم.

1- نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سينه

به مدت 3 تا 4 هفته بعد از عمل، باید به صورت طاق‌باز بخوابید. این کار به کاهش تورم و درد کمک می کند. برای بالا نگه داشتن سر و شانه ها از دو یا سه بالش کمک بگیرید تا فشار روی سینه ها کم شده و تنفس شما بهتر شود. البته بهتر است تا 6 هفته بعد از عمل، از خوابیدن روی پهلو یا شکم خودداری کنید. این کار می تواند به پروتزها فشار وارد کرده و آنها را جابجا کند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سينه
نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سينه

2- تغذیه سالم بعد از عمل پروتز سينه

تغذیه سالم بعد از عمل پروتز سینه نقشی کلیدی در روند بهبودی و حفظ سلامتی شما ایفا می کند. با مصرف غذاهای مغذی و سالم می توانید به بدن خود کمک کنید تا به سرعت التیام یابد و به سلامتی کامل برسد. نوشیدن آب فراوان (حدود 8 لیوان در روز) برای حفظ رطوبت بدن و کمک به دفع مواد زائد ضروری است. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبودی کمک می کنند.

مصرف پروتئین برای ترمیم بافت ها و عضلات توصیه می شود. همچنین مصرف چربی های سالم مانند امگا 3 که در ماهی های چرب، آجیل، دانه ها و روغن زیتون یافت می شود روند بهبودی را تسهیل می بخشد.

قرار گیری بازوها بعد از عمل پروتز سينه

به طور کلی، بعد از عمل پروتز سینه، به منظور جلوگیری از فشار به پروتزها و محل برش، حرکات بازوها تا حدی محدود می شود 4 تا 6 هفته بعد از عمل، از انجام حرکات کششی که به عضلات سینه فشار می آورد، خودداری کنید. حتی برای جابجا کردن اجسام، از خم کردن آرنج ها به جای خم کردن کمر کمک بگیرید.

استحمام بعد از عمل پروتز سينه

استحمام بعد از 2 تا 3 روز از عمل پروتز سینه مجاز است. اما این زمان ممکن است با توجه به نوع عمل، محل قرارگیری پروتز و وضعیت سلامتی بیمار توسط پزشک تعیین شود. از لیف و صابون به طور مستقیم روی محل برش ها استفاده نکنید. به این نکته توجه کنید که شنا کردن در وان یا استخر تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده بسیار خطرناک است.

استحمام بعد از عمل پروتز سينه
حمام کردن بعد از پروتز سینه

مدیریت درد بعد از عمل پروتز سينه

وجود درد به دلیل برش جراحی و دستکاری بافت ها بعد از عمل پروتز سینه امری طبیعی است. این درد معمولاً طی چند روز تا چند هفته به طور کامل از بین می رود. پزشک شما برای کنترل درد، داروهای مسکن تجویز می کند که باید آن را طبق دستور او مصرف کنید.

استفاده از کمپرس یخ در 24 تا 48 ساعت اول بعد از عمل می تواند به کاهش درد و تورم کمک بزرگی است. همچنین تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن هم در کاهش درد و اضطراب می تواند موثر باشد.

استفاده از سوتین طبی بعد از عمل پروتز سينه

استفاده از سوتین طبی بعد از عمل پروتز سینه بسیار مهم است. سوتین طبی می تواند از سینه ها در برابر ضربه و فشار محافظت کند. با کمک این مراقبت ویژه سینه ها فشرده شده و درد و تورم در آن ها کم می شود. از مزایای سوتین طبی می توان به ثابت نگه داشتن پروتز و جلوگیری از جابجایی آن اشاره کرد. با کمک این روش شما بعد از عمل شاهد بهبود شکل ظاهری سینه های خود هستید.

 سوتین طبی بعد از پروتز سينه
استفاده از سوتین طبی بعد از عمل پروتز سينه

محدود کردن فعالیت ‌های روزانه بعد از عمل پروتز سينه

بعد از عمل پروتز سینه، برای بهبودی کامل و جلوگیری از عوارض، لازم است تا حدودی فعالیت ‌های روزانه خود را محدود کنید. از انجام فعالیت‌ های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش ‌های سخت و کارهای طاقت ‌فرسا تا زمانی که پزشک شما اجازه نداده است، خودداری کنید. اما از هفته سوم، می توانید به تدریج به انجام فعالیت های ورزشی سبک مانند پیاده روی و شنا بپردازید.

به این پست امتیاز دهید



Source link