مبارزه با رژیم کتوژنیک استاندارد

تحقیقات نشان داده است که برنامههای غذایی کمکربوهیدرات و کربوهیدرات بسیار کم (که کتو در این دسته قرار میگیرد) اثرات متفاوتی بر سطح آنچه رژیم کتوژنیک می تواند در مورد برای لاغری سریع شکم به شما بیاموزد کلسترول خون دارد. همچنین سبزیجات غدهای و ریشهای همچون سیب زمینی و هویج، انواع چاشنی و سس که حاوی شکر و چربی ناسالم هستند، الکل و هرگونه غذایی که از چربی ناسالم تهیه شده و یا دارای قند اضافی و مواد افزودنیست، در این رژیم ممنوع هستند. رژیم کتو میتواند به شما در کاهش چربی اضافی کمک کند، که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع ۲، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد. ​C ontent has ᠎been g en​erated wi​th the ​help ᠎of GSA  Content Gener ator Dem ov᠎er sion!

قانون سه دقیقه برای عملکرد رژیم کتوژنیک

عملکرد رژیم کتوژنیک جالب است بدانید که این چربی های اضافی رابطه مستقیمی با سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲ دارند. رژیم کتوژنیک میتواند برای افرادی که: اضافه وزن دارند، به دیابت مبتلا هستند، میخواهند وضعیت سوخت و ساز بدن خود را بهبود ببخشند و البته ورزشکاران حرفهای مناسب باشد و البته ممکن است مناسب وضعیت بدنی و سبک زندگی برخی افراد نباشد. وضعیت متابولیک کتوز در رژیم کتوژنیک، همانطور که گفته شد، در حالتی اتفاق میافتد که بدن به جای کربوهیدارت، از چربی برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده کند و این درست زمانی رخ میدهد که شما مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش میدهید و به این ترتیب، عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی برای تامین انرژی سلولها است، محدود میکنید.

رژیم کتوژنیک گردشی

همچنین میزان پروتئین را در حد متوسط در رژیم غذایی خود نگهدارید. سپس شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای انرژی می کنید که می تواند باعث کاهش وزن شود. بنابراین بدن برای تامین انرژی لازم، چربیها را به کمک کبد تجزیه مینماید. در شرایط گرسنگی یا وقتی کربوهیدرات کمی خورده می شود، بدن ابتدا از گلوکز کبد استفاده می کند و به طور موقت ماهیچه ها را برای تولید قند تجزیه می کند. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این رژیم غذایی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، مقدار متوسطی پروتئین و مقدار زیادی چربی دارد. میوهجات را به جز میزان کمی از خانواده بِریها همچون توتفرنگی، فراموش کنید.  C​on​tent has been generat ed ​by G SA Content Generator Demover᠎sion᠎!

حبوبات رژیم کتوژنیک

همانطور که گفته شد، در این رژیم باید میزان مصرف کربوهیدرات را به حداقل برسانید و تا حدامکان از خوراکیهایی استفاده کنید که چربی بالایی دارند. یک نکته بسیار مهم آن است، در صورتی که بیماری دیابت نوع ۲ به دلیل افزایش وزن و چاقی ایجاد شده است. برخی تحقیقات نشان میدهند که رژیم کتوژنیک در تنظیم قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، حداقل در کوتاه مدت، مؤثر واقع شده است. «رژیم کتوژنیک» از جمله رژیمهای لاغری است که در سالهای اخیر در بین کسانی که قصد کاهش وزن و لاغر شدن دارند محبوب شده و در تمام کشورهای دنیا هواداران خاص خودش را دارد. A rt᠎icle was creat ed ​by GS A  Cont ent Ge᠎ne᠎ra tor DE᠎MO.

هفت راه برای ایجاد رژیم غذایی کتوژنیک بهتر با کمک سگ شما

هورمون انسولین در بدن علاوه بر نظارت بر قندخون بر سوخت وساز چربی و پروتیین هم اثر میگذارد بدلیل اینکه در سرطان قند مهمترین تغذیه بیماری سرطان می باشد در این نوع رژیم با کاهش مصرف قند میتوان برای جلوگیری از متاستاز کردن سلولهای سرطانی جلوگیری کرد رژیم غذایی کتوژنیک علاوه بر اینکه در لاغری تاثیر داشته در اسرع دیابت هم اثرات مثبت ان دیده شده است. هنگامی که ارتباط بین وزن و دیابت نوع ۲ را در نظر میگیریم، این امر یک مزیت مهم خواهد بود. صرع پس از سکته مغزی یکی از شایعترین اختلالات مغزی-عصبی است و در حدود ۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان، از آن رنج میبرند.

به طور کلی در رژیم کتوژنیک استاندارد، مصرف کربوهیدرات به حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز محدود و جایش با چربیها، مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و روغنهای سالم پر میشود. عارضه رایج دیگر این رژیم، آنفولانزای کتو است که در واقع به دلیل تغییر متابولیسم در بدن، چند روز پس از شروع رژیم کتو آغاز میشود. نسبت کتوژنیک در این رژیم، مقایسهٔ وزن چربی به ترکیبی از پروتئین و قند است. به این دلیل که پروتئین در صورت مصرف زیاد میتواند به گلوکز تبدیل شود، که ممکن است سرعت انتقال شما به مرحله کتوز را کاهش دهد.

رژیم فستینگ کتوژنیک

در ابتدا این رژیم روی کودکان تست شد و نتایج مثبتی هم داشت. نتایج نشان داد که میزان کاهش وزن گروه اول بعد از ۶ ماه تقریبا ۲ کیلوگرم بیشتر بوده است. در این روش کربوهیدرات حذف میشود و به همین دلیل میزان گلوکز که قند اصلی مورد نیاز برای مغز است کاهش مییابد. هر رژیمی در کنار فواید و تاثیری که در کاهش وزن دارد، ممکن است عوارضی داشته باشد و یا برای افرادی منع داشته باشد.

۵- کتوژنیک ضد سرطان است؟

همچنین برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند خطرناک است». همچون داروهای ضد صرع، این رژیم غذایی بر روی سلامت استخوانها اثرات سوء دارد. ۵- کتوژنیک ضد سرطان است؟ در رژیم تثبیت وزن بعد از رژیم کتو، ممکن است چند کیلویی اضافه کنید که اصلا نگران کننده نیست و به زودی وزن شما پایین آمده و ثابت خواهد ماند. اما در حات عادی بدن سوخت خود را کربوهیدراتهای ساده و گلوکز تامین میکند. وقتی شما به یکباره تصمیم می گیرید که رژیم غذایی کتوژنیک را انتخاب کنید، بدن شما به جای گلوکوز از چربی و کتون برای تامین سوخت استفاده خواهد کرد، به همین دلیل نیاز است که مدت زمانی برای وفق پیدا کردن به شرایط جدید بگذرد.

بیماری آلزایمر: رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند کردن پیشرفت آن کمک کند. اما عدهای این سبک را پسندیده و آن را بهعنوان روال زندگی خود برگزیدند. بهعنوان مثال در کنترل فشار خون بالا، کاهش قند خون و چربی بدن مؤثر است و سطح کلسترول خوب خون را افزایش میدهد. اما آیا این موفقیت در دراز مدت به سلامتی شما آسیب میرساند یا نه؟ چه خطرات و عواقبی ممکن است دامن شما را بگیرد؟ همچنین ممکن است به افراد مبتلا به بیماری های قلبی، برخی بیماری های مغزی و حتی آکنه کمک کند، اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه ها انجام شود.

رژیم های کتوژنیک مصاحبه تخصصی

نکته دیگری که باید درباره این رژیم غذایی بدانید، این است که رژیم های کتوژنیک میتوانند باعث کاهش قابل توجه قند خون و سطح انسولین شوند. اگر قرار است چنین حجمی از تغییرات را در رژیم غذاییتان اعمال کنید، حتماً باید داروهای دریافتی و میزان انسولین، با توجه به نظر پزشک تنظیم شود. میزان مصرف کربوهیدرات در آن طبق چرخهی مشخصی تعیین میشود. در چنین وضعیتی چون منبع تامین سوخت کربوهیدرات بدن قطع میشن. چربی مصرفشده، در وضعیت کتوز، در کبد به کتون تبدیل میشود که میتواند انرژی مورد نیاز مغز را هم تامین کند. با این حال، برخی از محققین معتقدند، هیچ مدرک علمی در مورد تاثیر قطعی این رژیم غذایی بر سلامتی وجود ندارد.

این سبک زندگی ممکن است برای برخی از افراد خطرناک باشد بنابراین پیش از شروع با متخصص صحبت کنید. اگرچه برخی از افراد ممکن است در یک رژیم کتوژنیک افزایش کلسترول را ببینند، اما این کاهش سریع وزن، چه وزن آب چه چربی بدن، می تواند منجر به افزایش موقتی و کوتاه مدت کلسترول LDL شود. رعایت برنامه غذایی درست تنها عاملی است که باعث می شود وزن شما ثابت بماند و رژیم نگه دارنده در پایان دوره 15روزه نمی تواند وزن را ثابت نگه دارد . مثلاً افرادی که ناگهان تمام کربوهیدراتها را از برنامه غذایی خود حذف و حجم زیادی از چربی را وارد رژیم خود میکنند.

مطالعه دیگری روی ۳۴ فرد مسن نشان داد که کسانی که به مدت ۸ هفته از رژیم کتوژنیک پیروی میکردند، تقریبا پنج برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کمچرب پیروی می کردند، چربی بدن خود را از دست دادند. بیشتر محققان این رژیم را در دورههای کوتاه مدت چند هفته تا چند ماه، بررسی کردهاند. در رژیم کتو میتوانید غذاهایی که چربی دارند و از کربوهیدرات تشکیل نشدهاند را میل کنید. چراکه قانون این رژیم مصرف روزانه کربوهیدرات بسیار کم در مقابل مصرف چربی و پروتیین زیاد است.

رژیم کتوژنیک و سنگ کیسه صفرا

در روز دوم همانند روز اول میتوانید صبح خود را با یک استکان قهوه و یک حبه قند آغاز کنید. یکی از این عوارض آنفولانزای کتو (آنفولانزای کربوهیدرات کم) نامیده میشود و پس از چند روز از شروع رژیم بروز میکند. در یکی از انواع رایج آن 5 درصد از کل کالری از کربوهیدرات گرفته میشود. نوشابهها، نوشیدنیهای انرژیزا، کیک، بیسکویت و آبنبات حاوی قند ساده هستند و در صورت زیادهروی به سرعت وزن شما را بالا میبرند. جریان عصبی از خلال این مجراهای یونی، توسط دریچههایی کنترل میشود که باز شدنشان یا توسط ولتاژهای الکتریکی صورت میگیرد یا وابسته به پیامرسانهای شیمیایی موسوم به لیگاند (مثلاً یک پیامرسان عصبی) هستند.

البته هنوز مکانیز کم شدن اشتها در این سبک غذاخوردن برای کارشناسان مشخص نیست. در این فرایند کتون تولید میشود. وقتی بدن کتون تولید می کند ، وارد یک حالت متابولیکی به نام کتوز می شود. این یعنی بعد از مدتی بدن به حالت چربی سوزی خودکار میوفته و از چربی های اضافه ای که قبلا ذخیره کرده بود به عنوان سوخت استفاده میکنه. وقتی تست مثبت شود به این معنی است که وارد حالت کتوز شدهاید. تمرین فستینگ یا روزهداری متناوب میتواند به شما کمک کند سریعتر وارد کتوز شوید.

البته ممکنه این نوع رژیم منجر به کتوز نشود چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات میتواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. بسیاری از مردم این نوع رژیم را ترجیح میدند به این دلیل که میتوانند نسبت به رژیم کتوژنیک استاندارد، پروتئین بیشتر و چربی کمتری مصرف کنند. در رژیم کتوژنیک استاندارد، تمام وعدههای اصلی و میان وعدهها، بر اساس چربیهایی مثل آووکادو، کره، روغنهای سالم، ماهیهای چرب و گوشتها، زیتون و روغن زیتون تنظیم میشوند. مکملهای امگا ۳ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

کسانی که رژیم کتوژنیک گرفتن

در حقیقت افرادی که این رژیم را انتخاب میکنند، سعی میکنند که خوراکیهای سرشار از منابع چربی سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را جایگزین خوراکیهای پر کربوهیدرات کنند. کدو سبز: کدو سبز یکی از سالم ترین سبزیجات بوده که دارای کالری کم و سرشار از ویتامین A است و همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین های C، E، B6 را در خود دارد. در این رژیم بدون شمردن کالری های خود وزن کم می کنید و اصلا نیازی به توجه زیاد به غذاهای مصرفی خودتان ندارید.

رژیم کتوژنیک چرخه ای

در رژیم کتوژنیک، فرد مصرف کربوهیدرات را محدود میکند. گیاهان تازه که در هر ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری، نزدیک به صفر گرم کربوهیدرات خالص دارند. اما برای جایگزینی مصرف کربوهیدرات، بدن چربی را در کبد به اسیدچرب و اجسام کتونی تبدیل میکند. نکته ظریفی که باید در این رژیم به آن توجه کرد، تعدیل مصرف پروتئین است. البته ناگفته نماند که ممکن است این نوع رژیم منجر به کتوز نشود چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات میتواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. وقتی بدن شما در وضعیت کتوز قرار میگیرد، یعنی در سوزاندن چربی برای کسب انرژی مورد نیاز، بسیار کارآمد میشود.