منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت به منابع غذایی آنتی اکسیدان های رژیمی می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم های معمولی آسیایی هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مشکوک است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و خربزه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی که رنگ روشن تری دارند آنتی اکسیدان بیشتری داشته باشند ، علاوه بر میوه ها یا سبزیجاتی که داخل آن نیز رنگی است ، حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی است که فقط پوست رنگی دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات کامل دارای محتوای آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای انجام شده روی غلات می تواند تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها دارای غلات غنی شده مانند غلات صبحانه با برخی آنتی اکسیدان های مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که نگهداری این مواد غذایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی ها

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید