میکروبیوم های سالم: 12 نکته برای باکتری های متعادل در روده ، پوست ، دهان و میکروبیوم واژن


آیا می دانستید بدن شما محل زندگی بیش از یک میکروبیوم است؟ در واقع چهار نوع میکروبیوم انسانی وجود دارد که هر کدام برای سلامت کلی شما مهم هستند. در اینجا ، متخصصان توضیح می دهند که برای رشد میکروبیوم های سالم چه می توانید انجام دهید.

تا به حال ، بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی از باکتری ها از نظر سلامتی در کنار شما هستند. در حقیقت ، شما ده برابر میکروارگانیسم های بیشتری نسبت به سلول های بدن خود دارید ، و آنها 1-3 درصد از توده بدن شما را تشکیل می دهند ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت. این چیز خوبیه. آنها جنگجویانی برای سیستم ایمنی بدن ، سلامت روده ، سلامت دهان و دندان ، سلامت پوست و دیگران هستند و علاوه بر این ، میکروبیوم انسان را تشکیل می دهند. به بیان ساده ، میکروبیوم مجموعه ای از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها است که در بدن شما وجود دارد. البته ، میکروبیوم روده توجه زیادی را به خود جلب می کند ، اما سه میکروبیوم دیگر وجود دارد که برای عملکرد کلی بدن ضروری هستند. جدا از میکروبیوم روده ، میکروبیوم پوست ، میکروبیوم واژن و میکروبیوم دهان همگی دارای ترکیبات متنوع و تأثیرگذار هستند.

بیاموزید که چگونه هر یک از میکروبیوم های منحصر به فرد بدن شما در سلامتی شما نقش دارند و مهمتر از همه ، چگونه می توانید از میکروبیوم های خود مراقبت کنید و چگونه باکتری های موجود در آنها را تا حد ممکن متنوع نگه دارید.

میکروبیوم های اصلی بدن شما

میکروبیوم روده

زن در حالی که دستان خود را روی شکم خود گذاشته است

آن چیست؟

بزرگترین مجموعه میکروب ها در دستگاه گوارش است. در چند سال گذشته ، دانشمندان حتی بیشتر در مورد میکروبیوم قابل توجه روده – چگونگی نقش آن در تنظیم خواب ، پیری سالم ، عملکرد مغز و خلق و خوی و حتی ایمنی (بیشتر 70٪ از سیستم ایمنی در روده ، گذشته از همه اینها.

از آنجا که بیشتر فعالیت سیستم ایمنی در روده متمرکز است ، وجود باکتری های خوب بسیار مهم است ، که به جلوگیری از التهاب و واکنش های غیر طبیعی ایمنی در بدن کمک می کند. Christine Bishara ، MD ، متخصص داخلی در منطقه نیویورک که سلامت یکپارچه را با تمرکز بر سلامت روده تمرین می کند ، توضیح می دهد که باکتری های مفید در روده یا پروبیوتیک ها برای غذا به پری بیوتیک ها بستگی دارند.

او می گوید: “این الیاف موجود در غذاهای گیاهی ، از جمله میوه ها ، سبزیجات و حبوبات است.” بنابراین در مورد آن فکر کنید: اگر غذاهای پری بیوتیک کافی در رژیم غذایی خود ندارید ، این امر می تواند پروبیوتیک ها را در انجام وظیفه خود در حفظ سیستم ایمنی بدن و هضم منظم مختل کند.

پروبیوتیک ها همچنین به تقویت مخاط روده کمک می کنند. دکتر بشاره می افزاید: “اگر یکپارچگی مخاط روده به خطر بیفتد ، سموم می توانند از طریق موانع ضعیف روده وارد جریان خون شوند و منجر به واکنش در سیستم ایمنی شود که این سموم را خطرناک می داند.” این پاسخ ایمنی می تواند به سلول های خود بدن حمله کند ، که می تواند منجر به التهاب مزمن (و برخی علائم ناراحت کننده GI) شود. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از میکروبیوم روده و جلوگیری از التهاب انجام دهید.

چگونه می توان از او مراقبت کرد

  • مطمئن شوید رژیم غذایی شما مملو از پری بیوتیک است. داشتن میکروبیوم روده متنوع کلید سلامت روده است. این بدان معناست که برای تغذیه پروبیوتیک ها در روده ، غذاهای گیاهی زیادی بخورید. دکتر بشاره می گوید: “هدف این است که حداقل 25 تا 30 غذای گیاهی مختلف در هفته بخوریم تا تنوع روده ها افزایش یابد.”
  • الکل و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. اگرچه لازم نیست این موارد را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید ، اما الکل و غذاهای فرآوری شده را در حد اعتدال مصرف کنید. دکتر بشاره می گوید ، هر دو می توانند باکتری های مفید روده ما را از بین ببرند و باعث ایجاد دیس بیوزیس شوند ، عدم تعادل میکروب های مفید و غیر مفید روده. غذاهایی که بیش از حد پردازش می شوند نیز می توانند باعث رشد باکتری های بد روده شده و به این عدم تعادل کمک کنند.
  • مکمل پروبیوتیک مصرف کنید. ایده خوبی است که از غذاهای تخمیر شده مانند کفیر ، کیمچی و میسو ، حاوی پروبیوتیک های مورد نیاز خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید از مکمل پروبیوتیک ، به ویژه مکمل حاوی چندین گونه بیفیدوباکتریوم و باکتری لاکتوباسیلوس ، مانند غریزه روده ای HUM ، برای افزایش این تنوع در میکروبیوم استفاده کنید. دکتر بشاره می گوید: “این سویه های پروبیوتیکی مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با تنظیم برخی از مسیرهای التهابی ، نه تنها بر روده ما ، بلکه بر سیستم ایمنی بدن نیز تأثیرات مفیدی دارد.”

میکروبیوم پوست

نزدیک به پوست

آن چیست؟

Kiran Mian ، متخصص پوست و مو زیبایی در نیویورک می گوید ، اگرچه شما نمی توانید آن را ببینید ، اما گروهی از باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها روی پوست شما زندگی می کنند. اما حوصله عجله برای کلاه را نداشته باشید. اگرچه ممکن است به نظر برسد که پوست شما با همه این میکروارگانیسم های موجود روی آن “تمیز” نیست ، اما آنها در واقع در هر لایه از پوست سالم زندگی می کنند.

دکتر میان می گوید: “میکروبیوم را خط دفاعی پوست بدانید.” از پوست شما در برابر میکروارگانیسم هایی که می توانند روی شما تأثیر بگذارند و باعث عفونت می شوند محافظت می کند و آن را به یک عامل اصلی در سیستم ایمنی بدن (مانند میکروبیوم روده) تبدیل می کند. دکتر میان می افزاید: میکروبیوم پوست همچنین سیستم ایمنی ما را تربیت می کند تا تفاوت بین عوامل بیماری زای مضر و بی ضرر را دریابد و ارتباط خود را با سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از التهاب حفظ می کند.

اگر مشکلی در میکروبیوم پوست وجود داشته باشد ، معمولاً ممکن است حساسیت پوستی ، درماتیت آتوپیک و حتی عفونت های پوستی را تجربه کنید. شما باید یک میکروبیوم سالم داشته باشید که بین میکروارگانیسم های مفید و بالقوه مضر تمایز قائل شود و التهاب ناشی از بیماری های التهابی پوست ، از جمله آکنه ، اگزما و پسوریازیس را تحت کنترل داشته باشد. تحقیقات جدید میکروبیوم روده و میکروبیوم پوست را در چیزی که محور روده و پوست نامیده می شود ، متصل می کند. دیس بیوزیس ، به ویژه در روده ، ناشی از رژیم نامتعادل ، آلرژی غذایی یا عدم تحمل غذایی ، می تواند باعث التهاب شود که منجر به آکنه یا سایر بیماری های پوستی می شود.

چگونه از او مراقبت کنیم

  • تا آنجا که ممکن است به طور منظم ورزش کنید. وقتی عرق می کنید ، می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کرده و باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست شما را تغذیه کند. دکتر میان می افزاید: “همچنین ، افزایش جریان خون ناشی از ورزش به طور کلی به پوست شما کمک می کند و اکسیژن و مواد مغذی تازه را تأمین می کند.” و علاوه بر این ، دوز ورزش که اندورفین را تحریک می کند ، هورمون استرس التهابی ، کورتیزول را کاهش می دهد ، که هیچ آسیبی به پوست شما نمی رساند.
  • از روی تخته ضد عفونی کننده دست عبور نکنید. در حالی که ضدعفونی کننده دست برای مواقعی که بیرون هستید و به آب و صابون دسترسی ندارید بسیار مهم است ، اما اگر می توانید به آن کمک کنید زیاده روی نکنید. دکتر میان می گوید ، استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده در روز یا جایگزینی کامل شستن دست ها می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم پوست را از بین ببرد. او توصیه می کند که بعد از اسپری محلول ضدعفونی کننده از دست مرطوب کننده برای محافظت از سد پوستی استفاده کنید.
  • یک پروبیوتیک موضعی یا خوراکی را امتحان کنید. محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات پروبیوتیک تخمیر شده مانند کامبوچا و اسید لاکتیک می توانند به تسکین التهاب و حفظ میکرو فلور منظم پوست کمک کنند. همچنین می توانید از مکمل های پروبیوتیک و پری بیوتیک خوراکی مانند Skin Squad Pre + Probiotic برای افزایش رشد باکتری های خوب ، حمایت از هضم منظم و حمایت از پوست از طریق روده و پوست استفاده کنید.

میکروبیوم واژن

زنی که پاپایا در دست دارد

آن چیست؟

ممکن است کمی از میکروبیوم واژن بیشتر آگاه باشید ، زیرا اغلب در مورد آن صحبت نمی شود ، اما در حفظ تعادل بدن نیز به همان اندازه دارای اهمیت است. واژن همچنین برای حفظ وضعیت فعلی به میکروارگانیسم ها متکی است: به طور خاص ، یک نوع اصلی از باکتری ها. فهیمه ساسان ، بنیانگذار OB-GYN از Kindbody در نیویورک ، می گوید: “باکتری های اصلی استعمار یک فرد سالم لاکتوباسیل هستند و تصور می شود که اسید لاکتیک آنها تولید می کند در برابر عفونت ها محافظت می کند.”

هدف از میکروبیوم واژن حفظ pH اسیدی است. دکتر ساسان می گوید یک محیط اسیدی نمی تواند از رشد میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت می شوند ، مانند واژینوز باکتریایی (BV) و عفونت های مخمری حمایت کند. برخی از علائم اختلال باکتری های واژن شامل ترشح ، بو ، خارش و سوزش است. طبیعی است که باکتری های موجود در میکروبیوم واژن ، به ویژه در مراحل چرخه قاعدگی ، انواع مختلف فعالیت جنسی و با استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی ، دچار نوسان شوند. همچنین ، طبق پروژه موسسه ملی بهداشت برای میکروبیوم انسان ، میکروبیوم در دوران بارداری به طور چشمگیری تغییر می کند تا به طور خودکار برای زایمان طبیعی آماده شود.

چگونه می توان از او مراقبت کرد

  • کمتر بیشتر است. نیازی به مراقبت زیاد ندارید ، زیرا هر چیزی که بتواند تعادل PH طبیعی شما را مختل کند ، میکروبیوم واژن شما را نیز مختل می کند. بنابراین از هر نوع شوینده معطر یا معطر واژن دوری کنید. دکتر ساسان می گوید: “واژن ها خود تمیز می شوند.” او فقط توصیه می کند که قسمت بیرونی واژن را با صابون بدون بو و پوشیدن لباس زیر نخی تمیز نگه دارید تا بتوانید همه چیز را تا آنجا که ممکن است تمیز نگه دارید.
  • علائم را نادیده نگیرید. یک بررسی منظم با OB-GYN برای تشخیص هرگونه عارضه غیرعادی در میکروبیوم شما کافی است ، اما اگر علائم عفونت احتمالی بین آنها مشاهده شد ، آنها را از بین نبرید. دکتر ساسان می گوید در صورت مشاهده هرگونه خونریزی غیرطبیعی رحم ، رابطه جنسی دردناک ، تحریک یا ترشح ، با پزشک خود وقت بگیرید.
  • پروبیوتیک مصرف کنید دکتر ساسان می گوید که قرار دادن پروبیوتیک های خوراکی در برنامه معمول شما می تواند به شما در حفظ سلامت فلور واژن کمک کند. ممکن است به نظر برسد که غذاهای پروبیوتیک بیشتری مصرف می کنید ، حتی ماست ، یا از پروبیوتیک هایی مانند Private Party استفاده می کنید ، که برای ایجاد تعادل در میکروبیوم واژن و ترویج عملکرد مطلوب دستگاه ادراری تهیه شده است.

میکروبیوم دهان

زن با لب باز لبخند می زند

آن چیست؟

آخرین میکروبیوم مهم وجود دارد و آن در دهان شما است. در مخاط دهان زندگی می کند که شامل تمام بافت لثه ، زبان و داخل گونه ها می شود. سلامت دهان و دندان شما به باکتری های خوب بستگی دارد تا از دهان شما در برابر میکروب هایی که باعث ایجاد پلاک ، التهاب لثه و سایر بیماری های لثه می شوند محافظت کند. De Freitas ، MD ، بنیانگذار و متخصص زیستی در Onogen ، می گوید که مواد مغذی مانند روی ، آهن و منگنز به تقویت آنتی میکروبی کمک می کند ، بنابراین شما به مقدار زیادی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود احتیاج دارید (به برگ های سبز ، غلات کامل و حبوبات فکر کنید). دکتر فریتاس می گوید که میزان ویتامین D نیز نه تنها برای سلامت میکروبیوم دهان ، بلکه برای جلوگیری از دندان های حساس (دندان های شما استخوانی هستند و استخوان های شما به ویتامین D نیاز دارند) و ضعیف شدن لثه ها نیز مهم است.

میکروبیوم دهان شما نیز بر ایمنی تأثیر می گذارد. دکتر Freitas می گوید: “این یک مانع بین جهان خارج و میزبان است.” باکتری های مناسب در میکروبیوم سالم دهان به مبارزه با عفونت های مخمر ، ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند.

چگونه می توان از او مراقبت کرد

  • خمیردندان طبیعی را امتحان کنید. دکتر Freitas پیشنهاد می کند به خصوص اگر می خواهید سلامت میکروبیوم دهان را بهبود بخشید ، خمیردندان بدون فلوراید را امتحان کنید. از آنجا که فلوراید ضد میکروب است ، می تواند باکتری های خوب موجود در میکروبیوم دهان را نیز از بین ببرد.
  • بارگیری ویتامین Dبه دکتر فریتاس توصیه می کند که برای تقویت دندان ها و لثه ها حداقل 3 ماه به طور مداوم مکمل ویتامین D مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری ویتامین D را از غذاهایی مانند ماهی آزاد و ماهی های چرب دیگر و از محصولات لبنی غنی از ویتامین دریافت کنید.
  • از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها استفاده کنید. دکتر فریتاس می گوید: “برای دندان ها و لثه ها ، یک پروبیوتیک خوراکی می تواند از تأثیر ویروس ها و آلاینده ها بر فعالیت ضد میکروبی جلوگیری کند.” و سپس پری بیوتیک ها ، که در مکمل هایی مانند Skin Squad و غذاهای پر فیبر یافت می شوند ، این پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند تا تعادل همه میکروبیوم ها را حفظ کنند.



دیدگاهتان را بنویسید