قویترین قرص ضد حساسیت فصلی و آلرژی


آیا تا به حال برای شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان پیش آمده که دچار حساسیت فصلی شوید؟
در زمان حساسیت فصلی بدنتان به عوامل مختلف واکنش نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت کهیر، التهاب، تورم، قرمزی، خارش گلو، اشک چشم، عطسه، سرفه و غیره خود را نشان می‌دهند. شدت این علائم در بدن هر فردی با توجه به سیستم بدنی که دارد قطعا متفاوت است. اما حساسیت و آلرژی هم مانند هر عارضه دیگری با درمان به موقع بهبود می‌یابد؛ در این مقاله با ما همراه شوید تا با روش‌های درمان آلرژی فصلی و قوی‌ترین قرص ضد حساسیت فصلی و آلرژی آشنا شوید.

مشاهده عناوین مقاله

حساسیت فصلی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

واکنشی که بدن نسبت به عوامل خارجی مانند گرد و غبار و ذرات ریز دارد آلرژی نامیده می‌شود. شدت آلرژی به سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد و از طرفی نوع دارو و روش‌های درمان این عارضه به شدت علائم آن بستگی دارد. معمولا با تغییر فصل بهار و تابستان حساسیت و آلرژی شیوع بیشتری پیدا می‌کنند، در هر فصلی عوامل متعددی موجب بروز آلرژی و حساسیت می‌شود که این عوامل عبارتند از:

  • فصل بهار: رطوبت موجود در هوا، گرده افشانی و پخش شدن هاگ‌ها عامل شیوع حساسیت و آلرژی در فصل بهار هستند.
  • فصل تابستان: گردش در طبیعت و تماس با حشرات ریز عامل آلرژی و حساسیت در این فصل هستند.
  • فصل پاییز: در این فصل خزان، وزش باد موجب پخش شدن هاگ گیاهان و گرد و غبار می‌شود.
  • فصل زمستان: در این فصل هوای خشک و سرد، استفاده از شومینه و مواد شوینده در خانه تکانی قبل از سال جدید شدت آلرژی و حساسیت را بیش از قبل می‌کند.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که علت حساسیت فصلی چیست؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حساسیت فصلی به دلیل تغییر فصل، گرده افشانی و رشد گل و گیاهان در فصل بهار و تابستان، داروهای خاص، نیش حشرات، غذاهای حساسیت زا، گرد و غبار، حشرات ریز، مو و خز حیوانات رخ می‌دهد.

چطور حساسیت فصلی را کنترل کنیم؟

راه و روش‌های درمانی بسیاری برای کنترل حساسیت فصلی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آنتی هیستامین و سایر داروهای ضد حساسیت.
  • استفاده به موقع از دارو، بهترین زمان دو هفته قبل از بروز علائم آلرژی است.
  • شستشوی بینی و گلو با اسپری و سرم‌های مخصوص.
  • دوری از مواد حساسیت زا.

بیشتر بخوانید:
بهترین قرص برای درمان کهیر چیست؟

قویترین قرص ضد حساسیت فصلی و آلرژی

در ادامه با قوی‌ترین و موثرترین داروهای ضد حساسیت و آلرژی آشنا خواهید شد:

دیفن هیدرامین:

یکی از رایج‌ترین آنتی هیستامین‌ها که در درمان علائم آلرژی مانند تب، آبریزش بینی، گرفتگی صدا، سرفه، خارش بینی و گلو، عطسه و غیره بسیار موثر است. دیفن هیدرامین به دو شکل قرص و شربت در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

کلرفنیرامین:

قویترین قرص ضد حساسیت فصلی و آلرژی کلرفنیرامین است که به عنوان یک داروی ضد حساسیت شناخته شده و درمان کننده بیماری‌های موسوم به رینیت(التهاب بینی و غشا مخاط بینی) است.

کلرفنیرامین
کلرفنیرامین برای حساسیت فصلی

کلماستین:

یکی از داروهایی که در گروه آنتی هیستامین قرار گرفته کلماستین است. این دارو هیستامین تولید شده در بدن را مسدود می‌کند و بثورات، آبریزش بینی، خارش چشم، بینی و گلو را درمان می‌‌کند.

ستیریزین:

یکی از رایج‌ترین داروهای ضد حساسیت که در گروه آنتی هیستامین‌ها قرار گرفته، سیتریزین است. این دارو می‌تواند علائم خارش چشم، عطسه، آبریزش بینی و اشک چشم را درمان کند. سیتریزین فقط علائم خفیف آلرژی را درمان می‌کند و برای آلرژی‌های شدید و حاد مناسب نیست.

ستیریزین
ستیریزین

دس لوراتادین:

دس لوراتادین یکی از داروهای ضد حساسیت است و قوی‌تر از لوراتادین بوده و علائم آن ماندگار‌تر است. از دوزهای مختلف دس لوراتادین برای درمان علائم آلرژی استفاده می‌شود.

فکسوفنادین:

یکی دیگر از داروهای ضد حساسیت که در گروه آنتی هیستامین‌ها قرار گرفته، فکسوفنادین است. این دارو غیر خواب‌آور علائم خفیف آلرژی مانند خارش چشم، آبریزش بینی، عطسه و غیره را درمان می‌کند.

لووستریزین:

این دارو نسبت به آنتی هیستامین‌های دیگر قدرت خواب آوری کمتری دارد و برای درمان انواع آلرژی، التهاب مخاط بینی و کهیرهای بزرگ و طولانی مناسب است.

لوراتادین:

قوی‌ترین قرص ضد حساسیت فصلی و آلرژی لوراتادین است که علائم شدید آلرژی همچون عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش و غیره را درمان می‌کند.

لوراتادین
لوراتادین

داروهای کورتیکواستروئیدی:

این دارو به شکل قرص، قطره چشم، شربت، اسپری بینی، اسپری تنفسی و پماد در داروخانه‌ها عرضه شده است. این گروه از داروها موجب بهبود علائم آلرژی و حساسیت می‌شوند.

کرم‌های پوستی کورتیکواستروئیدی:

دسوناید، بتامتازون، مومتازون هم از رایج‌ترین کرم‌های پوستی این گروه داروها هستند.

قطره چشمی کورتیکواستروئیدی:

فلورومتولون، لوتپردنول و پردنیزولون از قطره‌های چشمی کورتیکواستروئیدی هستند.

قرص کورتیکواستروئیدی:

متیل پردنیزولون، پردنیزون و پردنیزولون به صورت قرص عرضه می‌شوند.

اسپری بینی کورتیکواستروئیدی:

مومتازون، سیکلسوناید، بکلومتازون، تریامسینولون، بودزوناید و غیره از اسپری‌های کورتیکواستروئیدی هستند.

داروی استنشاقی کورتیکواستروئیدی:

سیکلسوناید، بکلومتازون، فلوتیکازون، مومتازون و بودزوناید از رایج‌ترین داروهای استنشاقی کورتیکواستروئیدی هستند.

داروهای تثبیت‌کننده ماست‌سل:

این گروه از داروها برای درمان حساسیت‌های تنفسی استفاده می‌شود و جز پرمصرف‌ترین داروهای ضد حساسیت(آنتی هیستامین) قرار گرفته‌اند. این داروها از انتشار مواد شیمیایی در سیستم ایمنی جلوگیری می‌کنند، می‌توانید بدون نسخه اشکال مختلف آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

داروهای مهار کننده لکوترین:

از دیگر داروهای درمان آلرژی فصلی می‌توان به داروهای مهار کننده لکوترین اشاره کرد. از این دارو برای درمان و بهبود علائم آلرژی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
بهترین قرص ضد حساسیت برای خارش پوست

بهترین داروهای گیاهی ضد حساسیت

از قدیم‌الایام داروهای گیاهی و طب سنتی درمان کننده بسیاری از بیماری‌ها بوده‌اند، برخی از این داروها در بهبود و درمان آلرژی‌های فصلی و حساسیت موثر هستند که از رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارچین و زردچوبه: ترکیب این دو گیاه معروف و پرکاربرد، درمان کننده حساسیت و آلرژی فصلی هستند.
  • بادرنجبویه: یک گیاه معطر با رایحه لیمو و از خانواده نعنا است که دم‌کرده آن علائم آلرژی و حساسیت فصلی و سردرد را کاهش می‌دهد.
  • نعنا فلفلی: یکی از قوی‌ترین داروهای گیاهی ضداحتقان، دمنوش نعنا فلفلی است. این دمنوش ضدالتهاب علائم آلرژی را کاهش می‌دهد و یک انتخاب مناسب برای کسانی است که درگیر آلرژی‌های فصلی هستند.
  • شیرین بیان: ریشه شیرین بیان اثر آنتی هیستامین و ضدالتهاب بسیار قوی دارد و به کاهش علائم آلرژی کمک بسیاری می‌کند.
  • چای سبز: چای سبز سرشار از ویتامین c است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بدین ترتیب بدن را در برابر انواع آلرژی‌ها مقاوم می‌سازد. چای سبز خاصیت آرام‌بخش دارد و تنش، افسردگی و استرس را از بین می‌برد.
چای سبز برای درمان آلرژی
چای سبز برای درمان آلرژی

بهترین درمان های خانگی ضد حساسیت

برخی از روش‌های خانگی در درمان آلرژی‌های فصلی و حساسیت‌ توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند:

  • سرکه سیب: سرکه سیب خاصیت ضد آلرژیک بالایی دارد و علاوه بر کاهش وزن موجب بهبود علائم آلرژی می‌شود.
  • ماست پروبیوتیک: وجود باکتری‌های مفید در روده و دستگاه گوارش باعث بهبود علائم آلرژی می‌شوند. مصرف ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند این باکتری‌های مفید را وارد بدن کند.
  • عسل طبیعی: یکی از بهترین راه‌های خانگی درمان آلرژی و حساسیت مصرف عسل طبیعی است. مصرف عسل در میان وعده و صبحانه باعث می‌شود تا بدن با عوامل آلرژی ‌زا محیط سازگار شود.
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوا: طبق تحقیقات انجام شده میزان گرد و غبار در فضای خانه 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا می‌تواند موجب بهبود هوای داخل خانه شود.
دستگاه تصفیه هوا برای آلرژی فصلی
دستگاه تصفیه هوا آلرژی فصلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بدن به عوامل آلرژی‌ زا واکنش شدیدی نشان دهد باید سریعا برای درمان و کنترل آن به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات علائم آلرژی به قدری شدت می‌یابند که فرد دچار تنگی نفس، خارش شدی و کهیر روی پوست می‌شود.

به این پست امتیاز دهید



Source link