آیا رژیم کتوژنیک مرا ثروتمند می کند؟

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟ رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا چیست؟ با این تفاوت که میزان مصرف پروتئین در این نوع رژیم کتوژنیک بیشتر است. در این سیستم به شما بشارت داده میشود که با ادغام کتو و روزه سریعتر وارد فاز چربی سوزی و کاهش وزن خواهید شد. حتی رژیمهای کتوژنیک که برای درمان صرع در کودکان استفاده میشود بهندرت منجر به عوارض جدی میشود. کبد ما همیشه مقداری کتون تولید میکند – اما زمانی که مصرف کربوهیدرات و پروتئین روزانه ما بهاندازه کافی بالا باشد، تولید کتون ما نسبتاً کم میماند. اما ممکن است این رژیم برای ورزشکاران حرفهای و کسانی که میخواهند حجم عضلات و وزنشان را بالا ببرند، مناسب نباشد.

«رژیم کتوژنیک» از جمله رژیمهای لاغری است که در سالهای اخیر در بین کسانی که قصد کاهش وزن و لاغر شدن دارند محبوب شده و در تمام کشورهای دنیا هواداران خاص خودش را دارد. به گفته دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم کتوژنیک بعضی افراد جهت لاغری سریع تمایل دارند این رژیم را امتحان کنند. به گزارش بازار، رژیم کتوژنیک جهت کاهش وزن سریع و بهبودی در بعضی از شرایط پزشکی از جمله صرع، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروم یا اندومتریوز، دیابت، بیماریهای عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون، بعضی سرطانها و… دیابت با تغییرات متابولیسم، قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می شود.رژیم کتو ژنیک می تواند به شما در کاهش چربی اضافی کمک کند، که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد.یک مطالعه قدیمی نشان داد که حساسیت به انسولین را تا 75 درصد بهبود می بخشد.

رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

به دلیل حذف شیر و ماست رخ میدهد لذا مصرف مکملهای اضافی کلسیم و ویتامین D موردنیاز است. روغن MCT : به نوشیدنی یا ماست اضافه می شود، روغن MCT تأمینکننده انرژی است و به افزایش سطح کتون کمک میکند. افزایش کتون ها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین نیز ممکن است نقش کلیدی ایفا کند. این رژیم یکی از ساده ترین رژیم های فست است. تحقیقات نشان می دهد که داشتن کتوز اشتها را کاهش می دهد، در نتیجه یکی از بزرگ ترین موانع کاهش وزن، گرسنگی مداوم را از بین می برد.

کسانی که به اصول رژیم کتوژنیک به طور کامل عمل میکنند، وزن کم میکنند و لاغر میشوند. شروع سرخود رژیم کتو برای کسانی که داروهای خاصی مصرف میکنند. مطالعه دیگری روی 34 فرد مسن نشان داد که کسانی که به مدت 8 هفته از این رژیم پیروی می کردند، تقریباً پنج برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کردند، کل چربی بدن خود را از دست دادند. هنگامی که ما در کتوز نیستیم، گلوکز (که از دریافت کربوهیدرات به دست میآید) منبع اصلی انرژی بدن ما است. به این دلیل که در صورت مصرف زیاد، پروتئین می تواند به گلوکز تبدیل شود، که ممکن است انتقال شما به کتوزیس را کند کند.

اما وقتی رژیم کتوژنیک بهدرستی انجام شود، یعنی مقادیر موردنیاز فرد محاسبه شده باشد و مقدار زیاد و متنوعی سبزیها و منابع خوب پروتئین حیوانی مثل ماهی و مغزها و نیز روغنزیتون مصرف شود این مشکلات به وجود نمیآید. این علائم ممکن است تا یک هفته یا کمتر طول بکشند اما در موارد شدید، شاید تا یک ماه ادامه داشته باشند. مطالعات زیادی دراینخصوص انجام شده است بهعنوانمثال در مطالعه که افرادی که این رژیم را برای کاهش وزن به مدت ۶ ماه یا تا دو سال داشتند تحت رژیم کتوژنیک هیچ عارضه یا عوارضی گزارش نشد. بااینحال ، به خاطر داشته باشید که مطالعات در مورد بسیاری از این حوزهها کاملاً قطعی نیست.

شایعترین خطا مردم با رژیم کتوژنیک صبحانه میکنند

رژیم کتوژنیک صبحانه یک مطالعه کوچک در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 همچنین نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی کتوژنیک به مدت 90 روز به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را کاهش می دهد، که معیاری برای مدیریت طولانی مدت قند خون است. یک بررسی از 13 مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای کاهش وزن طولانی مدت کمی موثرتر از رژیم کم چربی است. در آزمایشهای خون، ادرار و تنفس میتوان با اندازهگیری میزان کتونهای تولید شده توسط بدن، میتوان تعیین کرد که آیا وارد کتوز شدهاید یا خیر.برخی علائم نیز ممکن است نشان دهند که وارد کتوز شده اید، از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها.

This art᠎ic​le has ᠎be en generat᠎ed by GSA Conte nt Generator Dem​ov​ersion᠎!

رژیم کتوژنیک 7 روزه

این رژیم با کاهش شدید کربوهیدرات مصرفی بدن، آن را مجبور به پیدا کردن سوخت دیگری یعنی چربی میکند. انواع مختلفی از روزه داری متناوب وجود دارد، اما رایج ترین روش شامل محدود کردن مصرف غذا به حدود 8 ساعت در روز و ناشتایی برای 16 ساعت باقی مانده است . کتوز معمولاً پس از چند روز با مقدار روزانه کربوهیدرات حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم حاصل میشود، اما این مقادیر میتواند بر اساس فردی متفاوت باشد. رژیم کتوژنیک یک الگوی غذایی است که شامل مقادیر زیاد چربی، مقادیر کم تا متوسط پروتئین و کربوهیدرات بسیار کم است. با مصرف مقادیر بیشتر آب (حداقل ۲ لیتر در روز) میتوان از تشکیل سنگهای کلیوی جلوگیری کرد.

رژیم کتوژنیک مواد غذایی

این رژیم لاغری از ۴ نوع مختلف تشکیل شده است که برای شما این ۴ نوع مختلف را در این بخش به صورت کامل معرفی خواهیم کرد. اما، واقعیت این است که رژیم کتوژنیک از آن دسته رژیمهای لاغری موثر بهشمار میرود که در فرآیند کمکردن سایز شما تاثیر بسیاری دارد. تخم مرغ و زرده تخم مرغ که ۱ گرم کربوهیدرات خالص دارند. این مورد فقط در افرادی که مشکل قند خون مثل دیابت دارند و یا از داروهایی برای کنترل سطح قند خون خود استفاده میکنند، ممکن است رخ دهد؛ بنابراین اگر دیابت دارید حتماً در رژیم باید مرتب قند خون خود را چک کنید و نیاز است دوز داروی خود را باتوجهبه سطح قند خود اصلاح کنید.

خارج شدن از رژیم کتوژنیک

انتخاب نسخه مناسب از رژیم کتو، به چند عامل اصلی از جمله اهداف، سطح فعالیت و سابقه سلامت شما دارد. بهمنظور رفع این نقیصه، پژوهشهای امروزی از روش «مطالعهٔ همگروهی آیندهنگر» استفاده میکنند که در آن تمام بیماران قبل از شروع پژوهش، انتخاب میشوند و تا انتهای پژوهش دنبال میشوند. اگر قبل از شروع رژیم کتو از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده میکردید، ممکن است نسبت به افرادی که رژیم کم کربوهیدرات مصرف میکنند، رسیدن به کتوز بیشتر طول بکشد. نسبت دقیق چربی، کربوهیدرات و پروتئینی که برای حفظ یا رسیدن به سلامتی مورد نیاز است در بین افراد به دلیل ساختار ژنتیکی و ترکیب بدن آنها متفاوت می باشد.

چند نمونه از فیزیولوژیهای بیمارگونه عبارتند از: ارتباطات تحریکیِ نامعمول در درون شبکهٔ عصبی مغز، ساختار غیرطبیعی یاختهٔ عصبی که منجر به تغییر جریان یونی-عصبی میشود، کاهش ساخت پیامرسانهای مهاری، گیرندههای ناکارآمد پیامرسانهای مهاری، تجزیهٔ ناکافی پیامرسانهای تحریکی، تشکیل و تکامل ناتمام و ناقص سیناپسها، و اختلال در عملکرد مجراهای یونی. ↑ اگناگ کتوژنیک در جریان مرحلهٔ القاء (آغازین) این رژیم استفاده میشود و یک نوشیدنی با نسبت کتوژنیک خاص است. در این رژیم نسبت به حالت استاندارد کربوهیدرات بیشتری مصرف میشود. اما با این تفاوت که محتوی مقدار بیشتری پروتئین است. اما اگر هنوز احساس میکنید افت قند خون دارید بهتر است با انجام آزمایش از این قضیه مطمئن شوید.

اگر در ارتباط با چربی امگا ۳ و امگا ۶ به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در این مقاله برای شما عزیزان بررسی کردهایم. بلکه، رژیم کتوژنیک به آنها کمک کرد تا چربی بیشتری را بسوزانند. اما متأسفانه اغلب افراد رژیم کتوژنیک را صرفاً بر پایه اطلاعاتی که در فضای مجازی و گوگل به دست میآورند و حتی وقتی اقدام به تهیه رژیم از متخصص میکنند یا متخصص این امر را پیدا نمیکنند و یا بهاشتباه به افرادی شاید اعتماد میکنند که خود را متخصص و کارشناس تغذیه معرفی میکنند.

رژیم کتوژنیک زهرا شیری

بوی بددهان که اغلب بهصورت میوهای و کمی شیرین در رژیم کتوژنیک معمول است. علاوه بر این استفاده از روغن های تصفیه شده، گوش های فرآوری شده، قند اضافه شده و سایر غذاهایی که به صورت صنعتی تهیه شده اند محدود است. همچنین سبزیجات غدهای و ریشهای همچون سیب زمینی و هویج، انواع چاشنی و سس که حاوی شکر و چربی ناسالم هستند، الکل و هرگونه غذایی که از چربی ناسالم تهیه شده و یا دارای قند اضافی و مواد افزودنیست، در این رژیم ممنوع هستند. روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن زیتون، روغن MCT، سس مایونز کتویی نیز چربی های سالمی است که در رژیم کتوژنیک مجاز به استفاده از آن ها میباشید.

در سایر افرادی که عنوان میکنند قند خونشان افت کرده معمولاً کاهش فشارخون است که با مصرف آب و نمک بهتر میشود و سعی کنید تعداد وعدههای خود را افزایش دهید. در حقیقت رژیم کتوژنیک فقط یکسری باید نبایدها، رعایت یک هرم غذایی و مصرف مکمل نیست؛ بلکه همانطور که پیشتر عنوان شد این رژیم یک رژیم تخصصی است. متأسفانه با بررسیهای انجام شده عمده اینها، افرادی غیرمتخصص هستند که تنها با کپیبرداری از چند رژیم و سایت، اقدام به فروش آنها به مردم میکنند. مگر واقعاً در ایران چند متخصص تغذیه متبحر به رژیم کتوژنیک داریم! برای اکثر افراد، این بوی غیرعادی ظرف چند هفته از بین میرود.

آیا رژیم کتوژنیک ضرر دارد

به گفته دکتر روشن ضمیر که مقالات زیادی بر اساس تحقیقات و منابع معتبر در سایت رژیم آنلاین تخصصی نوشته است؛ نکته اساسی این رژیم این است که اگر درست و اصولی تنظیم نشود علاوه بر اینکه ممکن است اثرات مطلوبی نداشته باشد، بلکه عوارض متعددی نیز به همراه داشته باشد که اکثر افرادی که این رژیم را سرخود یا از افراد غیرمتخصص گرفتهاند با این عوارض آشنا هستند. بنابراین اگر مشکل کلیوی دارین حتما به این موضوع دقت کنید.

رژیم کتوژنیک و سنگ کلیه

علت گرفتگی عضلات خطر کمآبی و تغییر در تعادل الکترولیتهاست بنابراین مصرف آب خود را افزایش بدهید. بنابراین هر دوی آنها در لاغری و کاهش وزن بسیار ماهر هستند! در این نوع رژیم لاغری به صورت دوره ای مقدار کربوهیدرات افزایش مییابد. چربی به عنوان اولین منبع انرژی در رژیم کتو شناخته می شود از همین رو مقدار مناسبی از آن را باید در رژیم غذایی خود قرار دهید. در این شرایط، کبد با شکستن چربیهای ذخیره بدن اجسام کتونی تولید میکند تا به عنوان سوخت جایگزین از آن استفاده شود؛ بدین صورت باعث کاهش چربی ذخیره بدن میشود. ۲- حذف بعضی از گروههای غذایی باعث کمبود دریافت بعضی مواد مغذی مثل ویتامینها و املاح میشود.

همانطور که در بالا اشاره شد عمده دلیل بروز این عوارض کمآبی، اختلال الکترولیت، کمبود بعضی مواد مغذی است. رژیم کتو و کاهش مصرف کربوهیدرات منجر به کاهش وزن و از دست داد چربی های اضافی بدن می گردد و از آن جایی که اضافه وزن با دیابت نوع 2 ارتباط نسبتا مستقیم دارد، این رژیم می تواند در بهبود و درمان این نوع دیابت موثر واقع گردد. از نظر ذهنی تمرکزتون رو از دست میدین. اما توسعه فضای مجازی، عدهای دست به تجویز و فروش این رژیم با تبلیغات زیاد زدهاند.

کتوز سالم و بیخطر است، اما برای همه مناسب نیست. در یک رژیم تخصصی که میزان مناسب مواد غذایی، کربوهیدرات، چربی، پروتئین، نمک، آب، فیبر، ویتامینها و مواد معدنی معین شده است، عوارض جانبی کمی را تجربه خواهید کرد. بهطور خلاصه این رژیم شامل غذاهای بدون کربوهیدرات یا کم کربوهیدرات، با پروتئین متوسط و چربی بالا میشود. ۱- رژیم کتوژنیک استاندارد : همانطور که گفتیم رایجترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

در مجموع از قسمت های پرچرب تر گوشت بهره ببرید.

اگرچه ممکن است فکر کنید که رژیم کتوژنیک اخیراً معرفی شده است، اما این یک رژیم جدید نیست. اما میوهها، سبزیها، غلات، سیبزمینی، شیرینیها یا سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات خیلی محدود یا غیرمجاز است. رژیم کتو خیلی ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. واقعیتی که وجود دارد این است که هر چه کمتر کربوهیدرات مصرف کنید، راحت تر به مرحله کتوزیس رسیده و در این مرحله باقی می مانید. در مجموع از قسمت های پرچرب تر گوشت بهره ببرید. روغن های سالم: روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو.

رژیم کتوژنیک دکتر طبیبی

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آنچه رژیم کتوژنیک می تواند در مورد برای لاغری سریع شکم به شما بیاموزد لطفا از سایت ما دیدن کنید.