دلایل قرمزی پوست


موارد زیادی وجود دارند که می توانند باعث قرمزی یا تحریک پوست شما شود. ممکن است  قرمزی پوست به این دلیل باشد که خون به سطح پوست سرازیر می شود تا با ویروس ها مبارزه کند و باعث بهبودی شود یا به این دلیل که آفتاب سوختگی، باعث سرخ شدن پوست شما شده است و یا حتی واکنش های آلرژیک نسبت به فصل های مختلف یا در اثر فعالیت، مانند ورزش سنگین، پوست قرمز شود.

قرمزی پوست همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، اما می تواند ذهن را درگیر کرده و ما را ناراحت کند. همچنین ممکن است پوست قرمز با علائم دیگری همراه باشد. پی بردن به علت اصلی آن می تواند به شما کمک کند پوست خود را درمان کرده و از تکرار آن جلوگیری کنید.

نیم نگاهی به عناوین مطلب

قرمزی پوست صورت

بسیاری از چیزها می توانند صورت ما را قرمز کنند، از جمله آفتاب سوختگی، آکنه و… اما در ادامه لیستی را به شما می دهیم که ممکن است دچار بیماری پوستی شده باشید.

روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که معمولاً صورت را درگیر می کند و بیشتر در زنان با پوست روشن دیده می شود. علت آن ناشناخته است، اما محرک هایی وجود دارد که با درمان قابل کنترل است.

بیماری پوستی روزاسه
بیماری پوستی روزاسه

 

واکنش به دارو

مصرف برخی داروها می‌تواند باعث ایجاد واکنش نامطلوب و آلرژیک به پوست شود و پوست را قرمز کند، به‌خصوص اگر در خارج از منزل هستید.، مثال: استفاده از کرم صورت حاوی هیدروکورتیزون است.

غذاهای تند

مصرف غذاهای تند، الکل، پنیر، نوشیدنی های گرم، کافئین و دویدن هوازی نیز می تواند باعث قرمزی صورت شود.

غذاهای تند به دلیل توانایی تولید گرما، رگ های خونی را گشاد می کند، که جریان خون را به صورت افزایش می دهد و باعث قرمز شدن صورت می شود.

لوپوس

بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن انسان شروع به حمله به اعضای بدن خود می کند که به نام لوپوس شناخته می شود. هنگامی که به پوست حمله می کند، بثورات پروانه ای شکل معمولا روی صورت و گونه ها ظاهر می شود. همچنین می تواند باعث تورم شود.

بیماری پوستی لوپوس
بیماری پوستی لوپوس

نور خورشید به خصوص آفتاب سوختگی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از شایع ترین علل قرمزی پوست است. قرمزی پوست به دلیل آسیب پرتوهای فرابنفش خورشید است، جایی که بدن خون بیشتری را به پوست در محل سوختگی می فرستد تا آسیب را ترمیم کند.

حساسیت تماسی

گاهی اوقات تماس داشتن پوست با محیط و مواد خارجی موجب آلرژی پوستی می شود برای مثال استفاده از عطر، صابون، قرار گرفتن در یک محیط گرد و غباری،  رنگ مو و… می تواند منجر به واکنش آلرژیک بر روی پوست شود

راه های رفع قرمزی پوست صورت

حمام اب خنک یا کمپرس سرد

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن التهاب و قرمزی پوست، کمپرس یخ یا شستن صورت با آب سرد است.

لایه برداری اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید

لایه بردارهای اسید گلیکولیک سلول های مرده را از سطح پوست حذف می کند. لایه برداری با اسید سالیسیلیک برای درمان قرمزی و لکه های ناشی از آکنه خیلی خوب است. هر لایه برداری شیمیایی باید توسط یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آموزش دیده انجام شود.

عسل

عسل برای درمان مشکلات پوستی بسیار مناسب است، عسل خاصیت ضد التهابی دارد و باعث ترمیم زخم ها می شود. این ماده باعث بهبود هرگونه ضایعه پوستی بر روی صورت می شود.

آلوئه ورا

یکی دیگر از راه های رفع قرمزی پوست صورت استفاده از گیاه معجزه آور آلوئه ورا است که باعث کاهش لکه های قرمز بر روی صورت می شود.

چای بابونه

چای بابونه برای تقویت شادابی پوست کمک شایانی می کند و خاصیت ضد التهابی دارد. این گیاه به التهاب پوست شما کمک کرده و باعث کاهش قرمزی پوست صورت شما می شود.

درمان التهاب و قرمزی پوست صورت با جو دوسر کلوئیدی

2 الی 3 قاشق غذاخوری جو دوسر کلوئیدی را با مقداری آب مخلوط کنید تا بافت خمیری چسبانکی ایجاد شود و بعد خمیر را به پوستتان بزنید و بگذارید 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست بماند. بعد از این مدت زمان با آب گرم پوستتان را آب کشی کنید و برای رسیدن به نتیجه ای درست باید هر روز از این محلول استفاده کنید.

خیار

خیار غنی از فیتوشیمیایی است که باعث کاهش آکنه و ضایعات می شود، خیار می تواند به رفع قرمزی پوست کمک کند. اقدام دیگر خیار شفاف سازی و مرطوب سازی پوست است.

ماست

ماست یک محصول لبنی حاوی پروبیوتیک بوده که طبق مطالعات دانشمندان پروبیوتیک خوراکی می تواند عملکرد سد پوستی را افزایش داده و باعث کاهش حساسیت پوست شود.

محلول چای سبز

چای سبز خاصیت ضد قارچی و التهابی دارد و محلول چای سبز می تواند لکه های قرمز صورت شما را بهبود بخشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی لاریک اسید بوده که این اسید باعث می شود، تمامی قارچ های صورت شما را از بین برود.

دلایل قرمزشدن پوست سر

قرمز شدن پوست سر به دلایل زیادی اتفاق می افتد و داشتن استرس، حساسیت ها،و مسائل ژنتیکی در این باره اثر گذارند. در ادامه به بررسی بیشتر دلایل قرمز پوست سر میپردازیم.

پسوریازیس پوست سر

به نقل از بیناد ملی پسوریازیس: بیش از 60% افراد به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستند. علائم پسوریازیس عبارت است از: خارش، خون ریزی، ریزش موی موقت، احساس سوزش، احساس درد،‌لکه قرمز بر روی پوست و… است.

Psoriasis پسوریازیس پوست سر

فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت پوستی بوده که بر روی فولیکول های مو تاثیر مستقیم دارد. این مشکل به جز کف دست و کف پا در تمام نقاط بدن رخ می دهد.فولیکولیت از لحاظ ظاهری شبیه به آکنه است اما معمولا فولیکولیت یک حلقه قرمز را در اطراف خود دارد که این حلقه ها دقیقا مکان ورود میکروب ها به بدن است.

فولیکولیت پوست سر

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که از لحاظ ساختاری شبیه به پسوریازیس است. فرد مبتلا به این بیماری معمولا پوست سر خشکی دارد.

درماتیت سبورئیک پوستی

درماتوفیتوز

یکی از عفونت های قارچی است که می تواند در هر نقطه ای از بدن رخ دهد، شکل ظاهری این بیماری به محل قرار گیری آن در بدن بستگی داشته و بروز درماتوفیتوز در پوست سر ممکن است باعث ایجاد مواردی چون: خارش شدید، ریز مو، طاسی گسترده،‌زخم های باز که از آن چرک بیرون می زند، تورم غدد لنفاوی و… شود.

درماتوفیتوز پوستی

آکنه

بیشتر جوش های آکنه در صورت، گردن،‌ قفسه سینه و شانه رخ می دهد که اصلا دلیل وجود این آکنه مشخص نیست. اما متخصصان بر این باور هستند که تغییرات هورمونی و مصرف داروهای خاص، استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت و عوامل ارثی باعث ایجاد آکنه در بدن است.(در مقاله 10 ماسک صورت برای رفع جوش میتوانید روش های بیشتری را مطالعه کنید)

آکنه پوستی

لیکن پلانپولاریس یا لیکن پلان مویی

لیکن پلانپولاریس یک بیماری پوستی است که باعث ریزش شدید مو در ناحیه سر می شود. لیکن پلانپولاریس با بافت اسکار مانند خود روی فولیکول های مو خیمه می زند و تمام وجود فولیکول های مو را از بین می برد و نمی گذارد مو دیگر زنده بماند و رشد کند.

لیکن پلانپولاریس یا لیکن پلان مویی

راه های رفع قرمزی پوست سر

راه های مختلفی برای کمک و تسکین قرمزی پوست سر وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

آکنه

افرادی که آکنه دارند می توانند با شامپوهای دارویی مناسب آکنه را از خود دور کنند و شامپو دارویی می تواند در برابر پسوریازیس پوست سر، درماتیت سبورئیک و عفونت های قارچی پوست سر موثر باشد

پسوریازیس پوست سر

کسانی که دچار این نوع مشکل شدند می توانند از کرم استروئیدی موضعی و شامپو کل تار برای درمان پسوریازیس استفاده کنند.

درماتیت سبورئیک: برای درمان درماتیت سبورئیک کودکان می توان روغن های معدنی یا ژله پترولیوم همان وازلین استفاده کنند که برای کودکان فوق العاده است. برای بزرگسالان می توان از کرم های ضد قارچ و شامپوهای دارویی و گیاهی استفاده کرد.

لیکن پلانپولاریس

در این بیماری می توانید استروئید، ژل های موضعی، کرم های مصرف داروهای خوراکی لیکن پلانوپیلاریس را استفاده کنید تا درمان شوید.

قرمزی پوست پا

آیا پوست شما در پایین ساق پا و مچ پا قرمز و تیره است؟ آیا پوست پاهای شما با پوست بقیه بدنتان متفاوت است؟ اگر شما تغییری در بافت ماهیچه ای پا های خود متوجه شدید نباید علائم هشداردهنده بدن را فراموش کنید و باید به پزشک مراجعه کنید.

راه های رفع قرمزی پوست پا

با دانستن عواملی که باعث قرمزی پوست پا می شوند می توانیم تا حدود زیادی از گسترش بیماری جلوگیری کنیم.

درماتیت استاز وریدی

درماتیت یک اگزمای وریدی پوستی است که اغلب در ناحیه پایین پا ظاهر شده و بیمار دیگر قادر به گردش خون موثر نیست. درماتیت استاز وریدی باعث تریحک پوست،‌قرمزی، خارش، التهاب،‌ تروم پوست و… می شود.

درماتیت استاز وریدی

رسوبات هموسیدرین

هموسیدرین تنها زمانی به وجود می آید که آهن موجود در گلبول  قرمز خون تجزیه شود.

رسوبات هموسیدرین

واریس

واریس به صورت پیچ خورده و با جمع شدن خون در داخل ورید ها ایجاد می شوند، واریس ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود.

واریس پا و قرمزی پوست

درمان قرمزی پوست در خانه

اگر می خواهید خشکی پوست را در خانه و با کمترین هزینه از بین ببرید بهتر است از روش های زیر اقدام کنید(درمان خشکی پوست – موثرترین روش های درمان )

درمان قرمزی پوست بینی با روغن اسطوخدوس

عطر و بو به همراه چربی روغن اسطوخدوس  میتواند در درمان قرمزی پوست موثر باشد. خواص این روغن عبارتند از:

  • ضد قارچ
  • ضد التهاب
  • ضد میکروبی

رفع قرمزی جوش صورت با سرکه سیب

موثرترین در درمان اگزما و روزاسه سرکه سیب است. دلیل استفاده از سرکه سیب در درمان خانگی رفع قرمزی پوست وجود اسیدهای مفید در سرکه است که پوست را ضد عفونی کرده و باعث جلوگیری از بیماری می شود.

راه های پیشگیری از قرمز شدن پوست

قبل از استفاده مواد آرایشی یا استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب ایرانی و خارجی، یک مقدار کمی از مواد را بر روی پوستتان تست کنید تا متوجه شوید آیا به آن ماده ای که برای ساخت و تولید کرم ضد آفتاب یا مواد آرایشی استفاده شده است حساسیت پوستی دارید یا خیر.

ممکن است شما بخاطر تغییر فصل حساسیت فصلی گرفته باشید به همین منظور نگران نباشید و برای کاهش علائم حساسیت به پزشک خود مراجعه کنید.

تا حدامکان از صابون ها و مواد شیمیایی حساسیت زا خودداری کنید. بهتر است از صابون و شونیده های ملایم جهت استفاده بر روی پوست بدن خود اقدام کنید.

صورتتان را همیشه پاکیزه نگه دارید و سعی کنید در زمانی که آلودگی هوا زیاد است و شما از خانه بیرون می روید بعد از تمام شدن کارتان با آرایش و صورت نشسته به تخت تخواب خودتان نروید و حتما مواد شیمیایی روی صورتتان را پاک کنید.

رفع قرمزی پوست بعد از سولاریوم

اشعه خورشید از خیلی جهات به پوست انسان آسیب می زند که رایج ترین آن برنزه شدن پوست است که در ادامه به درمان و رفع قرمزی پوست بعد از سولاریوم می پردازیم.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای لیکوپن بسیار زیادی است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی و مناسب برای پوست است به خصوص از پوست در برابر اشعه مضر UV محافظت می کند، گوجه فرنگی یک کرم ضد آفتاب طبیعی است.

 لیمو

لیمو به خاطر داشتن مقدار بسیار زیاد ویتامین C برای از بین بردن عوارض برنزه شدن پوست با سولاریوم عالی است. یک لیمو را برش زده و آن را روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت پوست خود را شستشو دهید تا اسید سیتریک لیمو به صورت کامل لک را از بین برده باشد.

رفع قرمزی پوست بعد از پاکسازی

در زمان پاکسازی پوست یک لایه کامل از پوست برداشته می شود که سطحی ترین لایه پوست بوده است و به این اقدام اگزوفولیشن می گویند. در اگزوفولیشن ممکن است پوست قرمز شود و ممکن است شما وسوسه شوید که سریع تر یک ماده آرایشی بر روی پوست خود بزنید تا صورتتان قرمز به نظر نرسد اما باید بدانید که شما فشار بسیار زیادی را به پوست آورده اید تا خودش را ترمیم کند و بهترین کار این است که حداقل به مدت یک روز آرایش سنگین و لوازم آرایشی یا مراقبت پوستی قوی انجام ندهید تا پوست به صورت کامل خود را درمان کند.

در صفحه علت لکه های پوستی روی بدن به موارد بیشتری در این باره اشاره کردیم.

 

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

 

به این پست امتیاز دهید