طرز تهیه ماسک زردچوبه برای داشتن پوستی زیبا


زردچوبه (Turmeric) از گیاهان بومی آسیاست. این ادویه در آشپزی استفاده می شود، ولی به دلیل ارزش دارویی آن در مکمل ها نیز استفاده می شود.

cvn],fi در محصولات مراقبت از پوست به عنوان یک محصول طبیعی و موثر استفاده می شود. ماسک صورت زردچوبه برای کمک به رفع برخی مشکلات پوستی به دلیل طبیعی بودن محبوبیت پیدا کرده است.

اگر میخواهید بدانید چطور خودتان ماسک زردچوبه را درست و استفاده کنید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. همچنین درباره مزایا و عوارض این محصول و اینکه باید جزئی از روتین پوستی شما باشد یا خیر صحبت میکنیم.

مشاهده عناوین مقاله

مزایای استفاده از ماسک زردچوبه برای صورت چیست؟

زردچوبه پتانسیل کاهش تورم (التهاب) و تحریک را دارد. التهاب و سوزش می تواند سایر بیماری های پوستی را تشدید کند، بنابراین استفاده از زردچوبه به عنوان یک ماسک صورت طبیعی می تواند کمک کننده باشد.

کاهش التهاب

کورکومینوئیدها، ترکیبات فعال زردچوبه، گاهی اوقات برای کاهش التهاب در آرتریت استفاده می شود. این اثرات ضد التهابی بالقوه می تواند به پوست شما نیز کمک کند. زردچوبه ممکن است برای التهاب مربوط به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:

بهترین روتین پوستی پسوریازیس

پتانسیل ضد باکتریای

زردچوبه میتواند باکتری‌های موجود در پوست را که ممکن است موجب کیست،آکنه عفونت‌های استافیلوکوکوس میشوند را از بین برده یا از فعالیت آنها جلوگیری کند. (در این مورد بهتر است احتیاط کنید.هرگونه عفونت فعال باید ابتدا توسط پزشک بررسی شود!)

درمان آکنه

زردچوبه با پتانسیل ضد التهابی خود ممکن است برای درمان آکنه التهابی و موارد زیر مفید باشد:

  • کیست ها
  • ندول ها
  • پوسچول
  • پاپول ها

عصاره زردچوبه میتواند اسکار آکنه (جای جوش) را کاهش دهد.

قدرت آنتی اکسیدانی

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها می توانند به جلوگیری از تخریب سلول های سالم توسط رادیکال های آزاد کمک کنند. این خاصیت میتواند از بروز هیپرپیگمانتاسیون، اسکارها و سایر نگرانی های طولانی مدت پوست جلوگیری کند.

حتی این احتمال وجود دارد که اضافه کردن زردچوبهبه روتین پوستی و غذایی، همراه با سایر عادات سبک زندگی سالم، احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد، اما در این مورد مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

ماسک زردچوبه برای صورت
ماسک زردچوبه برای صورت

کاهش هیپرپیگمانتاسیون

هیپرپیگمانتاسیون یکی از محورهای مطالعاتدرباره خواص موضعی زردچوبه بوده است. اگر لکه های پوستی دارید که تیره تر از بافت اطراف طبیعی هستند، این مشکل،هیپرپیگمانتاسیون است.

یکی از این مطالعات نشان داد که کرم های مبتنی بر زردچوبه حدود 14 درصد باعث کاهش هیپرپیگمانتاسیون در طی چهار هفته میشوند.

بیشتر بخوانید:
ماسک صورت خانگی برای سفید کردن پوست

کاهش تحریک پوست

هنگامی که زردچوبه به صورت موضعی استفاده شود، تحریک پوست را کاهش میدهد. برخی از مطالعات، کورکومینوئیدها را به عنوان داروهای کاهش دهنده چین و چروک میشناشند  همنین این ماده برای درمان سرطان سینه نیز مفید است.

درمان چین و چروک

منابع معتبر زردچوبه را به عنوان یک درمان احتمالی برای  رفع خطوط ریز و چین و چروک پیشنهاد کرده اند. 

عوارض ماسک زردچوبه برای صورت چیست؟

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل زردچوبه زمانی که به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شود، به طور کلی یک محصول بی خطر در نظر گرفته می شود. مکمل های خوراکی ممکن است به صورت بالقوه عوارض جانبی  در دستگاه گوارش مانند ناراحتی معده و گرفتگی عضلات را ایجاد کنند.

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از زردچوبه مورد استفاده در مراقبت از پوست وجود ندارد. با این حال، همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر ماده جدید روی پوست خود یک تست پچ انجام دهید. حتی محصولات گیاهی مانند زردچوبه می توانند در برخی از افراد واکنش ایجاد کنند.

خواص زردچوبه برای پوست
خواص زردچوبه برای پوست

تست حساسیت ماسک زردچوبه

  • برای انجام تست پچ، باید ماسک زردچوبه خود را درست کنید و سپس مقدار کمی از آن را روی بازوی خود بمالید و 10 تا 20 دقیقه صبر کنید.
  • حداقل یک روز بعد از تست صبر کنید و اگر هیچ واکنشی ایجاد نشد، استفاده از ماسک زردچوبه روی صورتتان بی خطر است.
  • اگر در تست پچ شما قرمزی، تورم یا خارش ایجاد شد از ماسک استفاده نکنید.

وقتی نوبت به ساخت ماسک زردچوبه می رسد، نکات منفی دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

 در زمان درست کردن هر ماسک خانگی این احتمال  وجود دارد که مواد اولیه باکیفیت نبوده یا خراب باشند، مجبور باشید زمانی زیادی برای درست کردن ماسک بگذارید یا روند درست ردن ماسک کاملا بهداشتی نباشد.

زردچوبه ممکن است پوست و لباس شما را لکه دار کند، بنابراین مطمئن شوید که هنگام مخلوط کردن دستور العمل خود از مراقبت بیشتری استفاده کنید.

طرز تهیه ماسک صورت زردچوبه برای داشتن پوستی زیبا

کلید ساخت ماسک صورت زردچوبه ترکیب پودر یا عصاره زردچوبه با یک عامل غلیظ کننده برای ایجاد خمیر است. برخی از مواد ممکن است بر اساس نوع پوست متفاوت باشد:

  • برای مشکلات آکنه و استفاده از خواص ضد باکتریایی، زردچوبه را با آب گرم و عسل ترکیب کنید.
  • برای مشکلات رنگدانه و چین و چروک، زردچوبه را با ماست و آب لیمو ترکیب کنید تا اثرات مغذی و روشن کنندگی بیشتری داشته باشید.
  • برای کاهش تحریک، عصاره زردچوبه را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید تا اثرات تسکین دهنده طبیعی داشته باشید.
  • برای قدرت آنتی اکسیدانی، به سادگی زردچوبه را با آب ترکیب کنید (می توانید مقدار کمی آرد بادام یا برنج اضافه کنید تا این ماسک غلیظ تر و راحت تر استفاده شود).

مهم نیست که کدام دستور را انتخاب می کنید، ماسک را هر بار حدود 10 دقیقه روی صورت بگذارید. سپس به طور کامل با آب گرم بشویید و با تونر، سرم و مرطوب کننده روتین پوستی خود را کامل کنید.

نکات مهم در استفاده از ماسک زردچوبه

از ماندن طولانی مدت ماسک روی پوست خودداری کنید، زیرا زردچوبه تباعث ایجاد لک زرد میشود (به خصوص اگر پوست روشنی دارید). اگر مقداری لکه زرد از ماسک زردچوبه روی پوستتان ماند، می توانید صورت خود را با شیر بشویید. شما می توانید حداکثر دو تا سه بار در هفته از ماسک استفاده کنید.

جمع بندی

اگر به دنبال یک ماسک صورت طبیعی برای کمک به مشکلات پوستی مربوط به التهاب و سوزش هستید، ممکن است ماسک زردچوبه ارزش امتحان را داشته باشد.

مانند سایر ماسک های خانگی مراقبت از پوست، ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج کامل ماسک زردچوبه خانگی خود را مشاهده کنید، بنابراین مهم است که حداقل برای چند هفته از آن استفاده کنید.

اگر هنوز هیچ نتیجه ای نمی بینید، با متخصص پوست خود در مورد سایر دستورالعمل هایی که می توانید امتحان کنید و نیازهای مراقبت از پوست شما را برطرف می کند، صحبت کنید.

منبع: healthline



Source link