چاق شدن انگشتان پا و انگشتان (علل، علائم و درمان)


مترادف: ناخن بقراط، انگشتان بقراط (اولین بار توسط بقراط توصیف شد)

چاق شدن انگشتان پا و انگشتان به افزایش بافت نرم اطراف انتهای انگشتان دست و پا گفته می شود. تورم بدون درد و معمولاً دو طرفه است، مگر اینکه ناهنجاری عروقی موضعی وجود داشته باشد. هیچ تغییری در استخوان زیرین وجود ندارد. پایه ناخن در نهایت محدب می شود و تا نیمه ناخن کشیده می شود.

تصور می‌شود که کلابینگ ناشی از تغییرات در حجم مایع بینابینی و افزایش جریان خون در ناحیه باشد، اما پاتوفیزیولوژی دقیق آن ناشناخته است.

چاق شدن اولیه انگشت پا و انگشت ممکن است ایدیوپاتیک یا یکی از ویژگی های یک بیماری ارثی باشد. چماقی ثانویه ممکن است توسط طیف وسیعی از بیماری ها ایجاد شود.

اپیدمیولوژی ثانویه چاق شدن انگشتان پا و انگشتان به علت آن بستگی دارد. یک بررسی پیدا شد[۳] :

  • در بزرگسالان، شیوع کلابینگ دیجیتال در افراد مبتلا به بیماری های روده ۳۳.۴ درصد، برای بیماری های بینابینی ریه ۳۱.۳ درصد، اندوکاردیت عفونی ۲۷ درصد و برای بیماری های کبدی ۲۲.۸ درصد بود.
  • در کودکان و نوجوانان، شیوع کلابینگ دیجیتالی ۲۹.۱ درصد برای عفونت HIV، ۲۳ درصد برای هموگلوبینوپاتی، ۱۹.۵ درصد برای فیبروز کیستیک و ۱۷.۱ درصد برای سل بود.
  • شیوع تلفیقی استئوآرتروپاتی هیپرتروفیک در بزرگسالان مبتلا به سرطان ۱۰.۱ درصد و در کودکان و نوجوانان مبتلا به فیبروز کیستیک ۵ درصد بود.

پاکیدرموپریوستوز نادر است و با ضخیم شدن پوست پیشانی، پلک ها و دست ها، کلابینگ دیجیتال و پریوستوز مشخص می شود.[۴] .

انگشت چماقی

بیمار ممکن است متوجه تورم قسمت انتهایی انگشتان دست یا پا شود، اما شروع آن معمولاً به قدری تدریجی است که به یک اتفاق نادر تبدیل می شود. حتی به ندرت، بیمار ممکن است احساس ناراحتی کند، زیرا اغلب چاق شدن انگشتان پا و انگشتان بدون درد است. اکثریت کلابینگ توسط پزشکان به عنوان بخشی از معاینه معمول برای سایر علائم ارائه شده تشخیص داده می شود.

چاق شدن انگشتان پا و انگشتان به عنوان بزرگ شدن دوکی شکل پیازی قسمت انتهایی یک انگشت توصیف شده است. معمولاً دو طرفه است اما ممکن است یک طرفه باشد و می تواند یک رقم را تحت تأثیر قرار دهد. هر دو انگشتان دست و پا می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

با پیشرفت چاق شدن انگشتان پا یا انگشتان، زاویه بین ناخن و پایه ناخن (به نام زاویه Lovibond) از بین می رود. به طور معمول، زاویه کمتر یا برابر با ۱۶۰ درجه است. با افزایش تحدب ناخن، زاویه از ۱۸۰ درجه بیشتر می شود. در اوایل چماق زدن، ممکن است هنگام لمس ناخن به جای سفت شدن، حالت فنری داشته باشد و پوست پایه ناخن صاف و براق شود.

در افراد بدون چماق انگشت، اگر دو انگشت مخالف در کنار هم قرار گیرند، پنجره ای به شکل الماس ظاهر می شود. در کلابینگ این پنجره محو می شود و زاویه دیستال ایجاد شده توسط دو میخ بازتر می شود. این به عنوان تست پنجره Schamroth شناخته می شود.

شبه کلاب – این انحنای بیش از حد میخ ها در هر دو محور طولی و عرضی است، با حفظ یک زاویه طبیعی Lovibond[۵] . ویژگی های اصلی شبه کلابینگ که در یک مطالعه مشاهده شد، درگیری نامتقارن انگشتان و آکرو استئولیز بود. در حالی که اینها در اکثر موارد وجود داشتند، اما در برخی موارد چماق زدن نیز وجود داشتند، بنابراین نمی توان گفت که بیماری زا هستند. شبه کلاب ممکن است در بیماری مزمن کلیوی، هیپرپاراتیروئیدیسم، سارکوئیدوز، اسکلرودرمی، هماتوم زیرانگویی و حذف کروموزوم دیده شود.[۶] .

بررسی های آزمایشگاهی

اینها به شرایط زمینه ای که توسط تصویر کلی بالینی پیشنهاد می شود بستگی دارد.

تصویربرداری

این معمولاً برای تشخیص چاق شدن انگشتان پا یا انگشتان لازم نیست، اما رادیوگرافی ساده از انگشتان ممکن است به روشن شدن علت کمک کند. استئولیز اغلب در بیماران مبتلا به بیماری قلبی سیانوتیک مادرزادی دیده می شود، در حالی که هیپرتروفی استخوان نشان دهنده یک بیماری ریوی است.

روش‌های دیگری که گاهی در محیط‌های بالینی و تحقیقاتی به کار می‌روند شامل تکنسیوم-۹۹ استمتر اسکن برای ارزیابی از دست دادن استخوان، ترموگرافی و اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET).

ممکن است برای کمک به تشخیص علت اصلی زمینه ای، اسکن سی تی و ام آر آی نواحی دیگر مورد نیاز باشد.

این امر توسط روند بیماری زمینه ای دیکته می شود.

چاق شدن انگشتان پا و انگشتان به طور بالقوه برگشت پذیر است اگر بیماری زمینه ای به اندازه کافی زود درمان شود، اما تغییرات ممکن است پس از رسوب کلاژن غیرقابل برگشت باشد.



Source link