اباتمنت ایمپلنت دندان | Rdiet


ایمپلنت دندان دارای سه جز اصلی فیکسچر، اباتمنت، روکش که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارا می باشد. در این مقاله به بررسی اباتمنت دندان می پردازیم. 

اباتمنتاباتمنت

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های درمان بی دندانی است که در حال حاضر بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته و درمان بی دندانی است. زیرا این روش یک روش درمانی ترمیمی می باشد، در این روش درمانی ترمیمی عملکرد ریشه دندان را نیز شبیه سازی می کنند.  با استفاده از این امر تاج دندان را ثابت نگه داشته و مانع از تحلیل رفتن استخوان فک می شوند. این روش درمانی ثابت بوده و مشکلات پروتز های متحرک را با خود به همراه نمی آورد، طول عمر این روش درمانی بالا می باشد به طوری که در برخی موارد در صورت استفاده درست و مراقبت درست مادام العمر می باشد.

بیشتر بخوانید » قیمت ایمپلنت ۱۴۰۲

روش کاشت ایمپلنت دندان

در این روش درمان ابتدا بیمار مورد معاینه پزشک قرار می گیرد. پزشک با در نظر گرفتن شرایط استخوان فک و توان مالی بیمار برندی از ایمپلنت را با مشورت خود بیمار برای درمان انتخاب می کند. در این معاینه شرایط دندان و استخوان فک با استفاده از عکس های سه بعدی و رادیوگرافی بررسی می شوند تا برای عمل جراحی کاشت ایمپلنت که تهاجمی می باشد آماده شوند. در این مرحله ابتدا پزشک بی حسی را تزریق می کند سپس با استفاده از تیغ جراحی یا پانچ برشی را روی لثه بیمار در  ناحیه ای که نیاز به کاشت ایمپلنت دارد ایجاد می کند تا استخوان فک بیمار نمایان شود.

پس از این که استخوان فک بیمار نمایان شد با استفاده از دریل، ابزار و تجهیزات مخصوص دندان پزشکی استخوان فک بیمار را سوراخ می کند. پس از این که در استخوان فک حفره را ایجاد کرد پایه ایمپلنت را درون استخوان فک درون حفره ایجاد شده قرار می دهند. سپس لثه را اطراف پایه ایمپلنت بخیه زده تا طول درمان این عمل جراحی طی شود و استخوان فک با پایه ایمپلنت جوش بخورد و مستحکم شود تا بتوانند تاج اصلی دندان را روی آن نصب کنند. این درمان ممکن است بین ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز داشته باشد البته این در صورتی است که نیاز به پیوند استخوان فک نباشد.

اما اگر بیمار نیاز به پیوند استخوان فک داشته باشد پیش از عمل کاشت ایمپلنت دندان عمل پیوند استخوان انجام می دهند. به این صورت که لثه را در ناحیه ای که نیاز به پیوند استخوان دارد برش می دهند سپس چهارچوبی را استخوان فک درست می کنند و روی استخوان فک را با مواد پیوند استخوان می پوشانند. سپس لثه را روی آن بخیه می کنند تا استخوان فک ترمیم شود و این امر بین ۳ الی ۶ ماه زمان می برد پس از این که استخوان فک ترمیمی شد بلافاصله پیش از این که مجددا استخوان فک دچار تحلیل شود عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام می دهند.

آشنایی با اباتمنت در ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به طور کلی از ۳ بخش درست شده است که اولین بخش آن پایه ایمپلنت دندان است که درون استخوان فک قرار می گیرد و بخش دیگر تاج دندان یا همان دندان مصنوعی می باشد. در نهایت بخش آخر که پایه ایمپلنت و تاج دندان را به هم متصل می کند اباتمنت ( abutment ) نام دارد. اباتمنت بعد از آنکه فیکسچر با بهبود بافت استخوانی در جای خود قرار گرفت، بر روی پایه ایمپلنت پیچ می شود و تاج دندان را نگه می دارد. این قطعه می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

هیلینگ اباتمنت چیست؟

این نوع اباتمنت در جراحی ایمپلنت تک مرحله ای یا پس از باز شدن لثه روی ایمپلنت و بسته شدن درب آن به جای پیچ استفاده می شود. سایز هیلینگ اباتمنت ( Healing Abutment ) معمولا با کد رنگ مشخص شده و با برچسب های که روی آن قرار دارد مشخص می شود تا در هنگام انتخاب، اشتباهی انتخاب نشود و از پیش آمدن مشکل جلوگیری کنند.

انواع اباتمنت چیست؟

اباتمنت ایمپلنت برای فردی که ایمپلنت دندان را انجام می دهد به دو نوع سفارشی و از پیش ساخته شده تقسیم می شود. در باره اباتمنت سفارشی باید بگوییم که، یک اباتمنت خاص متناسب با بیماری در لابراتوار توسط دندانپزشک سفارش داده می شود و دندانپزشک آن را با قالب فیکسچر لول به کمک ایمپرشن کوپینگ می سازد.

نوع دوم این اباتمنت ها پیش ساخته هستند و به آن ها استوک نیز گفته می شود. که معمولا در مواردی که اصلاحات پروتزی با استفاده از ایمپلنت های عادی و استاندارد قابل انجام است مورد استفاده قرار می گیرد و از هزینه کم ترین نیز برخوردار هستند. این نوع از اباتمنت ایمپلنت با قالب های فیکسچر لول ساخته شده و استفاده از آن با زمان کمتری قابل انجام خواهد بود.

جنس اباتمنت ایمپلنت چیست؟

اباتمنت ها را میتوان از نظر جنس و متریال تولید و به دو دسته تقسیم کرد که در ادامه این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

جنس اباتمنتجنس اباتمنت

اباتمنت های تیتانیومی

تیتانیوم یکی از پرکاربردترین جنس موادی است که با توجه به خواص و ویژگی های آلیاژ هایی که دارد، می تواند زیست سازگاری بسیار خوبی داشته و به صورت گسترده در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اباتمنت های زیرکونیومی

نوع جدیدی از اباتمنت ها هستند که برای تکمیل فرایند زیبا سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع اباتمنت ها مناسب بازسازی های زیرکونیومی و سرامیکی هستند همچنین از این نوع اباتمنت ها می توان برای جلوگیری از سایه افتادن در قسمت زیرین روکش ایمپلنت استفاده نمود.

از دیگر مواردی که برای ساخت اباتمنت ایمپلنت استفاده می شود می توان به فولاد ضد زنگ ، آلیاژ های طلا و … نیز اشاره نمود.

روش های اتصال اباتمنت به دندان

برای اتصال اباتمنت به دندان از روش های مختلفی استفاده می کنند:

  • روش اول: می توان از چسب مخصوص دندان استفاده نمود که به اباتمنت چسبانده می شود. این نوع چسب ها می توانند مانند روکش به دندان ها متصل شوند و از نظر زیبایی کاربرد بیشتری دارند.
  • روش دوم: اتصال اباتمنت به دندان ها با استفاده از پیچ لگ یکی دیگر از روش ها می باشد. در این روش با استفاده از پیچ ، با عبور آن از روکش ، اباتمنت به روکش متصل می گردد. با قرار گرفتن پیچ در جای خود ، سوراخ ایجاد شده با استفاده از رزین پر می گردد.
  • روش سوم: برای اتصال اباتمنت به دندان ، استفاده از ضمایم های خاصی است که بر روی ایمپلنت های دندان سوار شده و باعث سفت و محکم شدن دندان های مصنوعی می شوند.



Source link