کمردرد هنگام سرفه: علل و درمان


علل احتمالی کمردرد هنگام سرفه عبارتند از فتق دیسک، کشیدگی عضلانی، تنگی نخاع و موارد دیگر. درمان ها می تواند به علت آن بستگی داشته باشد.

سرفه ممکن است کمردرد موجود را برای برخی افراد بدتر کند، در حالی که برای برخی دیگر، کمردرد ممکن است تنها زمانی که سرفه می‌کنند قابل توجه باشد.

سرفه می تواند باعث شود که فرد کمی به جلو خم شود. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد استرس در قسمت تحتانی کمر شود و ممکن است مهره‌ها یا استخوان‌های ستون فقرات را جابجا کند و باعث ایجاد کمر درد شود.  

در این مقاله به برخی از علل احتمالی کمردرد هنگام سرفه و همچنین گزینه های درمانی و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم.

کمردرد هنگام سرفه: علل و درمانmedicalnewstoday.comhttps://www.medicalnewstoday.com › ...کمردرد هنگام سرفه: علل و درمانmedicalnewstoday.comhttps://www.medicalnewstoday.com › ...

در زیر برخی از شایع ترین علل کمردرد هنگام سرفه آورده شده است.

فتق دیسک

یک فرد ممکن است تنها هنگام سرفه کمردرد را تجربه کند.

بین استخوان های ستون فقرات دیسک های محافظی وجود دارد که ستون فقرات را بالشتک می کند و به عنوان ضربه گیر عمل می کند. به دلیل سایش و پارگی معمولی، این دیسک ها ممکن است از جای خود خارج شوند یا بیرون بزنند. پزشکان به این فتق دیسک می گویند.

مقاله ای در European Spine Journal گزارش داد که افراد مبتلا به سیاتیک شدید  اگر  درد پا هنگام سرفه بدتر شود، a i=4> بیشتر به فتق دیسک مبتلا می‌شوند.

سیاتیک دردی است که در اثر تحریک یا فشرده شدن عصب سیاتیک ایجاد می شود.

گاهی اوقات، فتق دیسک روی ریشه های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر و پاها فشار می آورد.

فتق دیسک می تواند باعث گزگز و بی حسی در پایین کمر و در یک یا هر دو پا شود. فتق شدید دیسک می تواند به علائمی مانند بی اختیاری روده یا مثانه منجر شود.

برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک، فرد می‌تواند استراحت دادن به کمر، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و چند بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه از کیسه یخ پوشیده شده با پارچه استفاده کنید.

در موارد شدید، ممکن است فرد برای ترمیم فتق دیسک به جراحی نیاز داشته باشد.

کشیدگی عضلات یا رگ به رگ شدن رباط

گاهی اوقات، یک دوره سرفه شدید یا ناگهانی می تواند فشار غیرمنتظره ای بر پشت وارد کند. این فشار می تواند منجر به آسیب موقتی مانند کشیدگی عضله شود که پزشکان ممکن است از آن به عنوان عضله کشیده شده یاد کنند.

درد می تواند با موقعیت ها یا فعالیت های خاص، از جمله سرفه، شدیدتر شود. همچنین ممکن است فرد دچار سفتی کمر، اسپاسم عضلانی یا حساسیت عضلانی شود.

مصرف داروهای NSAID، استراحت دادن به پشت به مدت یک یا دو روز، اجتناب از وضعیت‌ها و وضعیت‌هایی که درد را تشدید می‌کنند، و قرار دادن کیسه یخ با پارچه روی ناحیه آسیب‌دیده، همگی می‌توانند به بهبودی کمک کنند.

با این حال، اگر علائم در عرض ۴ تا ۶ هفته از بین نرفت، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند.

تنگی کانال نخاعی

با افزایش سن، ستون فقرات فرد شروع به باریک شدن می کند و این می تواند فشار بیشتری بر اعصاب ستون فقرات وارد کند.

قرار گرفتن در موقعیت های خاص، مانند خم شدن به جلو هنگام سرفه، می تواند فشار بیشتری بر اعصاب وارد کند و باعث کمردرد شود.

تنگی ستون فقرات همچنین می‌تواند باعث بی حسی یا درد گرفتگی در ناحیه کمر و پاها شود. همچنین ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد، باعث مشکلاتی در عملکرد روده یا مثانه شود و در موارد شدید منجر به از دست دادن عملکرد پا شود.

برای کاهش اثرات تنگی کانال نخاعی، فرد می‌تواند تمرینات ورزشی را برای ساخت عضلات پشت برای کمک به حمایت و تقویت آن انجام دهد.

همچنین ممکن است مصرف NSAID ها یا داروهای تجویزی برای تسکین اسپاسم عضلانی کمک کند. برخی از پزشکان ممکن است تزریق استروئید و احتمالاً حتی جراحی را در صورت شدید بودن علائم توصیه کنند.

سرطان ریه

سرطان ریه یک علت نادر اما احتمالی کمردرد هنگام سرفه است. تجربه درد استخوان می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که این بیماری به اندام‌های مجاور سرایت کرده است.

برخی سایر علائم سرطان ریه شامل:

  • سرفه کردن خون
  • کاهش وزن غیر منتظره
  • به سختی نفس کشیدن
  • خس خس سینه
  • خستگی

گزینه های درمانی سرطان ریه به شدت بیماری بستگی دارد. درمان‌های معمولی شامل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی برای کوچک کردن تومور و جراحی برای برداشتن آن.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده علائمی که نشان دهنده فشار شدید عصبی یا بیماری است، فرد باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشد. چنین علائمی عبارتند از:

  • تغییر در عملکرد روده یا مثانه
  • احساسات غیر معمول در پاها یا ناحیه “زین” لگن
  • تب بسیار بالا تب (بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت یا ۳۹.۴ درجه سانتیگراد) همراه با سرفه و کمردرد
  • ضعف در پاها یا بازوها

این علائم ممکن است نیاز به درمان اورژانسی آنتی بیوتیک یا حتی جراحی برای تسکین فشار عصبی داشته باشد.

علائم دیگری که نشان می دهد فرد باید به پزشک مراجعه کند عبارتند از:

  • کمردردی که با درمان های خانگی بهبود نمی یابد
  • کمردردی که فعالیت های روزمره را محدود می کند
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی که به نظر می رسد می آید و می رود

در صورت تداوم علائم ممکن است پزشک مراجعه به متخصص را توصیه کند.



Source link