فواید فیبر محلول برای سم زدایی ، عدم تعادل هورمونی و موارد دیگر


بسیاری از ما از فیبر زیاد خسته نمی شویم. این احتمالاً به این دلیل است که ما بارها و بارها شنیده ایم که فیبرهای محلول فواید زیادی دارد و این ماده مغذی مهم در هر رژیم غذایی سالم است. درست است: دریافت فیبر کافی می تواند سطح قند خون را کنترل کند ، می تواند کلسترول را کاهش داده و هضم شما را ادامه دهد. همچنین یکی از بهترین متخصصان تغذیه برای حفظ وزن سالم توصیه شده است.

اما چه تعداد زیادی از مردم نمی کند دانستن فیبر این است که نقش مهمی در فرایند سم زدایی طبیعی بدن دارد. فیبرهای محلول به ویژه برای حمایت از توانایی بدن در سم زدایی ضروری است.

سم زدایی چیست؟

سارا روون ، RDN ، CDN و بنیانگذار Rooted Wellness توضیح می دهد که سم زدایی فرآیندی است که بدن ما برای تبدیل سموم به منظور دفع آنها از بدن ما استفاده می کند.

سموم از دو منبع اصلی تامین می شوند. برخی از سموم مانند اوره ، اسید لاکتیک و مواد زائد تولید شده توسط میکروبیوم روده ما در طول فعالیتهای روزانه ما مانند هضم و متابولیسم در بدن ایجاد می شود. منبع دیگر؟ رووین توضیح می دهد: “سموم همچنین می توانند از موادی که ما می خوریم ، جذب یا استنشاق می کنیم ، مانند جیوه ، آلودگی ، مواد مخدر و الکل ناشی شود.” هنگامی که از انواع خاصی از محصولات زیبایی ، خوردن غذاهای خاص و حتی هنگام مصرف برخی داروها استفاده می کنیم ، می توانیم با سمومی در تماس باشیم که بدن تشخیص می دهد باید از بین بروند.

قبل از اینکه بترسید ، خبر خوب این است که بدن ما در طول روز سم زدایی می کند. به گفته روون ، بدن انسان بسیار خوب مجهز به مسیرهای سم زدایی است که در کبد ، کلیه ها ، دستگاه گوارش و پوست یافت می شود. به ویژه کبد و کلیه ها از کارهای سنگین بسیار سود می برند. کبد سموم موجود در صفرا را دفع می کند و سپس از طریق مدفوع دفع می شود. کلیه ها نیز کار مشابهی انجام می دهند و به فیلتر کردن سموم دفع شده از طریق ادرار کمک می کنند.

اگر نمی دانید فیبر محلول از کجا وارد می شود – ما شما را به آنجا می رسانیم. بهترین راه برای حمایت از توانایی بدن در سم زدایی رژیم غذایی و شیوه زندگی است. ارین کنی ، متخصص تغذیه و بنیانگذار Nutrition Rewired ، خاطرنشان می کند: اما این کار نیازی به سم زدایی یک روزه یا پاکسازی درخشان ندارد که ممکن است در اینترنت تبلیغ شده باشد. شما نیازی به رژیم محدود کننده ، پاک کننده آب میوه یا کیت سم زدایی گران قیمت ندارید. سم زدایی یک فرآیند روزانه ، آهسته و ملایم است که می تواند از طریق رژیم غذایی سالم ، آب آشامیدنی تمیز ، ورزش و کاهش قرار گرفتن در معرض سموم پشتیبانی شود. “به نظر می رسد که جزء مهم رژیم غذایی سالم برای حمایت از سیستم سم زدایی بدن شما فیبر محلول است.

الیاف محلول در مقابل نامحلول: تفاوت چیست؟

دو نوع اصلی الیاف وجود دارد: فیبر محلول و فیبر نامحلول. تفاوت اصلی این دو در نحوه تعامل آنها با آب است.

الیاف نامحلول چیست؟

الیاف نامحلول انجام نده حل شده در آب رووین می گوید: فیبر نامحلول با جذب آب در دستگاه گوارش ، برآمدگی مدفوع و سرعت بخشیدن به زمان انتقال در دستگاه گوارش از یبوست جلوگیری می کند.

فیبر محلول چیست؟

فیبر محلول انجام دادن حل شده در آب رووین خاطرنشان می کند: “هنگامی که حل می شود ، یک قوام ژل مانند ایجاد می کند که هضم و جذب برخی از مواد مغذی را کند می کند.” فیبر محلول چند وظیفه ای واقعی است. باکتری های خوب روده را تغذیه می کند ، کلسترول را با مسدود کردن جذب کلسترول در رژیم غذایی کاهش می دهد و هضم کربوهیدرات ها را کند می کند ، که به ثابت ماندن قند خون کمک می کند.

زن و شوهر در حال تهیه شام

فواید فیبر محلول

در واقع چندین روش وجود دارد که فیبر محلول به سم زدایی کمک می کند و به ما در دفع سموم کمک می کند.

از روده سالم پشتیبانی می کند

اول ، از آنجا که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند ، فیبر محلول برای میکروبیوم سالم روده مفید است. به گفته Rueven ، این بر بسیاری از اندام های دیگر بدن ما ، از جمله سم زدایی ، کبد و کلیه ها ، تأثیر می گذارد. رووین توضیح می دهد: “باکتری های سالم در روده ما از عملکرد سد روده محافظت می کنند و ایمنی را در دستگاه گوارش افزایش می دهند.” این کار از کبد و کلیه ها در برابر باکتری ها و التهاب محافظت می کند و به این اندام ها اجازه می دهد تا عملکرد سم زدایی خود را به بهترین نحو انجام دهند. “

علاوه بر این ، روده شما خون را به کبد و کلیه ها می رساند ، بنابراین هر دوی این اندام ها مستقیماً تحت تأثیر سلامت میکروبیوم روده قرار می گیرند.

فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد

Abby Vichill ، متخصص تغذیه و بنیانگذار FWDfuel توضیح می دهد که فیبر محلول همچنین با افزایش نیتروژن ، به افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها کمک می کند تا بار کلیه ها را کاهش دهد. “همچنین در تولید و جریان صفرا دخیل است.” ما برای جذب ویتامین های محلول در چربی به صفرا نیاز داریم و همانطور که قبلاً ذکر شد ، به انتقال سموم و مواد زائد به خارج از بدن کمک می کند.

به تعادل هورمونی کمک می کند

فیبر همچنین در سم زدایی هورمون های اضافی به بدن شما کمک می کند. به طور خاص ، ارتباط روشنی بین فیبر و استروژن وجود دارد. “بیشتر استروژن بدن ما در روده متابولیزه می شود. ویشیل می گوید: رژیم غذایی کم فیبر می تواند باعث افزایش سطح استروژن شود ، زیرا فیبر به دفع استروژن اضافی از بدن کمک می کند. هم زنان و هم مردان می توانند استروژن اضافی داشته باشند ، که گاهی اوقات غالب استروژن نامیده می شود. در زنان ، اغلب در اواسط زندگی و در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رخ می دهد و می تواند علائمی مانند نفخ ، چرخه قاعدگی نامنظم و حساسیت سینه را ایجاد کند. در مردان ، سطوح بالای هورمون استروژن با مشکلات باروری و اختلال نعوظ ارتباط دارد.

بنابراین چگونه کار می کند؟ فیبر با کاهش میزان جذب شده در روده بزرگ به حذف استروژن اضافی کمک می کند. وقتی صحبت از فیبرهای محلول می شود ، به ما کمک می کند تا احساس سیری طولانی تری داشته باشیم زیرا هضم غذا را کند می کند. به همین دلیل رژیم های سرشار از فیبر با حفظ وزن سالم همراه است. سلول های چربی استروژن تولید می کنند ، بنابراین حفظ وزن سالم می تواند به کاهش سطح استروژن اضافی کمک کند.

غذاهای سرشار از فیبر محلول

اگر می خواهید فیبر محلول بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید ، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید.

بهترین فیبر محلول Rueven و Vichill برای غذا عبارتند از:

  • جو دوسر
  • میوه های خانواده مرکبات
  • موز
  • سیب
  • هویج
  • جوانه بروکسل
  • لوبیا خشک شده
  • تخم کتان و چیا
  • آووکادو
  • سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • میوه های خشک مانند انجیر و زردآلو
  • پوسته پسیلیوم (اغلب در مکمل ها یافت می شود)
بلغور جو دوسر با موز

با این وجود ، هنگام امید به افزایش مصرف فیبر محلول ، موارد خاصی را باید در نظر داشته باشید.

به آرامی شروع کنید.

روون می گوید: “اگر در حال حاضر غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی خود نمی خورید ، مهم است که میزان فیبر خود را به تدریج افزایش دهید.” “خوردن بیش از حد فیبر قبل از عادت بدن شما می تواند علائم گوارشی ناخوشایندی ایجاد کند.” (یک ترکیب آنزیمی گوارشی مانند HUM’s Flatter Me ، که دارای چهار آنزیم خاص برای کمک به هضم فیبر است ، می تواند به شما در سهولت انتقال کمک کند.)

هیدراته شوید.

به گفته Rueven ، هر زمان که میزان فیبر خود را افزایش دهید ، مصرف آب خود را نیز افزایش می دهید. این به دستگاه گوارش شما کمک می کند تا فیبر را پردازش کند و به این معنی است که کمتر احتمال دارد که پشتیبان ، نفخ و گاز داشته باشید.

در مورد گنجاندن برخی غذاها استرس نداشته باشید.

رووین توصیه می کند: “به جای تمرکز بر غذاهای فردی ، رژیم غذایی متنوعی با محوریت غذاهای گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات و آجیل و دانه ها داشته باشید.” “این غذاها همه منابع خوبی از فیبر هستند و حاوی ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول هستند که بدن ما برای رشد و حمایت از سم زدایی و سلامت کلی به آن نیاز دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید