چرا بی دلیل وزن اضافه می کنیم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی نه تنها در اثر پرخوری ایجاد می شود و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد ، که ممکن است از آنها مطلع نباشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی را نمی دانند و فکر می کنم آنها همه کارها را درست انجام دادند و بدون دلیل چاق شدند. به همین دلیل ، در این مقاله در مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را که منجر به افزایش وزن شده است بررسی کنیم ، اما شما با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی از آن مطلع نیستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی دلیلی ندارد و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، به طور جدی در اشتباه هستید. علت چاقی به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط است در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و دلیل افزایش وزن خود را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این امر به سادگی صورت مشکل را روشن می کند و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما آنها را نمی شناسید.

کم تحرک بودن

بی تحرکی در طول روز و اصطلاحاً بی تحرکی یک عامل مentialثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کارهای اداری ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان اقامت روزانه آنها 6.2 ساعت در طول هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری بوده است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در کم تحرکی در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و کمتر ماندن ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک و پیشگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری روی 11،218 زن نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در طول دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما مضر بوده و باعث چاقی می شوند.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد کسانی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند ، اما دارای مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر نیستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

شما به اندازه کافی نمی خوابید

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب نامناسب در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطوح بالاتری از ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مختلف مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معینی را کاهش دهید.

به اندازه کافی غذای سالم و مفید نخورید

نخوردن غذاهای سالم و مفید می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از غذاهای سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است که می تواند بدون پرخوری منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه دستور داده شد تا میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر مشابهی از دست دادند-5.4 کیلوگرم برای گروه کم چرب و 5.9 کیلوگرم برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده ها اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه و نکاتی که ذکر کردم برمی گردد ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند مربوط به این مشکل باشد ، و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم با تجمع چربی روبرو خواهید شد. بدن اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و منجر به افزایش یا کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این بیماریهای روانی شایع با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش وزن شود و با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث کاهش وزن می شود.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک حمله شایع پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی برای سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مشورت با پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو اضافه وزن پیدا کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. محرومیت از خواب ، بی تحرکی و مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عادت هایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به تناسب اندام و بهبود سلامت شما کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید