گوگل شرط می بندد که ابر سقوط می کند


مراکز داده عظیم گوگل معابد عصر اطلاعات هستند. آنها برای میلیاردها خدمات مصرفی مردم ساخته شده اند و همچنین به عنوان بستری برای حرکت موتورهای جستجو در محاسبات ابری عمل می کنند – بازاری که روزی می تواند حتی بزرگتر از تجارت تبلیغاتی آن باشد.

این هفته اما گوگل ضربه دیگری را امتحان کرد. در آخرین تلاش خود برای پیشی گرفتن از آمازون و مایکروسافت در محاسبات ابری ، گامی فراتر از مراکز داده خود برد. در این فرایند ، دو روند کلیدی که آینده محاسبات ابری را شکل می دهد – و در نتیجه بسیاری از دنیای فناوری اطلاعات – برجسته شد.

یکی از این موارد با نام چند ابر شناخته می شود. همانطور که از نامش پیداست ، شامل استفاده از منابع مختلف ابرهای عمومی برای انجام یک کار رایانه ای است. برای مشتریان ، این امر خطر قفل شدن توسط یک ارائه دهنده ابر را کاهش می دهد-در حالی که برای Google ، می تواند راه را برای تبدیل شدن به یک بازیگر جدی تر در بازاری که دیر حمله می کرد ، هموار کند.

در حال حاضر ، کسب و کار جستجو یک سوم دور در زمینه محاسبات ابری است. پلتفرم ابری Google آن به یکی از امیدوار کننده ترین مشاغل شرکت تبدیل شده است: تحلیلگران Jefferies تخمین می زنند که درآمد آن در سال جاری 56 درصد افزایش یافته و به 10.4 میلیارد دلار برسد. اما همچنان 61 میلیارد دلار تخمین زده می شود. به خدمات وب آمازون و 37 میلیارد دلار. برای Microsoft Azure.

آخرین پیشنهاد گوگل برای ارتباط در کنفرانس سالانه ابری این هفته با انتشار عمومی یک سرویس ذخیره سازی داده که از داده های موجود در انواع ابرها استفاده می کند ، نه تنها خود ، ارائه شد. اگر مشتریان در حال حاضر اطلاعات زیادی در سرویس ذخیره سازی S3 آمازون دارند ، این راهی است که Google می تواند از یکی از سرویس های خود استفاده کرده و از آن استفاده کند.

شکستن مرزهای ابر مانند این می تواند ذخیره اطلاعات را به یک کالا تبدیل کند یا به طور دقیق تر مانع از تبدیل شدن ذخیره به چیزی شود که مشتریان را به سایر خدمات با ارزش بالاتر ارائه دهنده ابر متصل می کند.

همچنین نشان می دهد که بهترین شانس Google در جنگ های ابری کجاست. شرکت جستجوگر از کارآیی و امنیت زیرساخت فناوری اطلاعات خود خوشحال است. اما مزیت واقعی آن ممکن است در خدمات با ارزش تر مانند تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی باشد که در خدمات مصرف کننده غول پیکر آن تقویت شده است.

روند مهم دیگر که گوگل در این هفته برجسته می کند شامل نزدیک شدن ابر به مشتریان است. به جای متمرکز کردن محاسبات در مراکز داده بزرگ ، این بدان معناست که امکانات کوچکتری برای اداره برخی از کارهای محلی ایجاد کنید – چیزی به نام ابر توزیع شده ایجاد کنید.

از نرم افزار و رابط یکسانی برای مدیریت این منابع رایانه از راه دور استفاده می شود ، اما مشتریان می توانند داده های خود را به صورت محلی ذخیره کنند و زمان پاسخگویی سریعتر است. با افزایش تقاضا برای پردازش حجم فزاینده ای از داده ها در زمان واقعی ، نیروهایی که محاسبات را به لبه شبکه هدایت می کنند ، احتمالاً افزایش می یابد.

AWS و مایکروسافت ابتدا این ایده را با سرویس هایی که به ترتیب به عنوان Outposts و Azure Stack شناخته می شوند ، بدست آوردند. با این حال ، محاسبه ابری هنوز تنها 10 تا 5 درصد از بازار جهانی فناوری اطلاعات را در بر می گیرد: هنوز روزهای نسبتاً ابتدایی در این انقلاب کند حرکت می کند ، و زمان کافی برای ایجاد هر سه شرکت در زمینه این ایده وجود دارد.

انتقال داده ها و پردازش داده ها به مشتریان ممکن است بازار جدیدی را برای اپراتورهای کوچکتر و محلی در محاسبات “لبه” ایجاد کند.

به جای ابرهای غول پیکر و یکپارچه که بر آینده محاسبات مسلط هستند ، این می تواند مجموعه متنوع تری از بازیکنان محلی را پشتیبانی کند – هرچند نرم افزاری که این شبکه های متنوع تر را تنظیم می کند ، هنوز از تعداد انگشت شماری از اپراتورهای غالب است.

برای گوگل ، که همیشه از سطح بالایی از اطمینان فنی برخوردار بوده است (برخی آن را غرور می نامند) ، همه اینها نشان دهنده یک خروج قابل توجه است. استراتژی اولیه آن برای ابر – ایجاد بهترین فناوری و فرض بر این که مشتریان در را می کوبند – کار نکرد. انطباق با واقعیت های دنیای ناهمگون فناوری اطلاعات ، جایی که مشتریان از قبل به تامین کنندگان بیشتر وابسته هستند ، راه جدیدی را باز کرده است.

اد اندرسون ، تحلیلگر در گارتنر می گوید: “گوگل همیشه یک موتور نوآوری بوده است – چیزی که ما در حال حاضر مشاهده می کنیم تمرکز خارجی بیشتری دارد.”

مایکروسافت و AWS بدون شک در رویدادهای سالانه خود در هفته های آینده در مورد این موضوعات چیزهای بیشتری برای گفتن خواهند داشت. همانطور که آنها در محاسبات ابری به هم می رسند ، این حداقل بازاری است که برخی از غول های Big Tech آن را در رقابت شدید با یکدیگر قرار می دهند.

[email protected]

دیدگاهتان را بنویسید